Kryptan

Av Kate Mosse

Originaltittel: Sepulchre
Antal sidor: 660
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie:

”Oktober 1891. Léonie Vernier gör ett märkligt fynd i en skog på landsbygden – en bortglömd grav, en krypta med mystiska inskriptioner. Hon hittar dessutom en samling tarotkort som påstås kunna styra över livet och döden.
Drygt hundra år senare kommer Meredith Martin till Frankrike för att forska kring kompositören Claude Debussy, men ett mystiskt foto av Léonie Vernier gör henne nyfiken på denna mystiska parisiska. Vart tog hon vägen? Föga anar Meredith att händelserna i det förflutna har bäring på nuet. När hon söker sig till skogsgläntan med kryptan inser hon plötsligt att hennes eget liv är i fara …”


Jag tycker bättre om denna boken än Mosses första bok Labyrinten. Kanske för att jag personligen tycker att hon dragit ner på alla onödiga detaljer och satsat lite mer på personerna och händelserna. Samma fängslande här av två olika personers öden och sen all historia. Det är det jag tycker bäst om med Kate Mosse. Alla (så vitt jag kommit underfund med) historiska händelser i böckerna har skett på riktigt och sådan böcker ligger mig alltid varmt om hjärtat. Efter att jag hade läst denna gick Kate Mosse upp på min favoritförfattare lista och planerar att läsa fler av hennes böcker i framtiden.🙂

Maricas Betyg: 

Taggat:

Kommentera

