Labyrinten

Av Kate Mosse

Originaltitel: Labyrinth
Antal sidor: 651
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie:

”800 år skiljer dem åt. En magisk hemlighet förenar dem.

I juli 1209 får en sjuttonårig flicka en underlig bok i gåva av sin far. Han hävdar att boken rymmer den heliga Graalens tvåtusenåriga hemlighet. Fastän Alaïs inte lyckas tyda de främmande orden och tecknen på boksidorna, förstår hon att hennes livsuppgift blir att bevara labyrintens hemlighet och finna ett säkert gömställe för boken.

I juli 2005 hittar Alice Tanner två skelett i en bortglömd grotta i franska Pyrenéerna. Hon förundras över den labyrint som huggits in i grottväggen och inser samtidigt att hon stört friden på en helig plats. En plats som enbart borde finnas i det fördolda. På något vis har Alice blottlagt en fruktansvärd händelse i det förflutna, som samtidigt visar sig vara nyckeln till hennes egen historia …”


Från början blev jag inte fängslad av bokens handling på baksidan utan köpte boken mest för att den var tjock. Den är ju på över 600 sidor i pocketformat. Var ute på resa och behövde en bok som inte tog slut på en gång. Kanske jag inte läste baksidan tillräckligt noga. Men den var bättre än vad jag först trodde den skulle vara. Upptäckte att Kate Mosse har en fantastisk gåva att kunna skriva om två helt olika personer som bor i två helt olika århundraden och på något sätt väver samman deras öden utan att det blir rörigt och förvirrande. Något som jag dock tycker var lite små jobbigt är att hon skriver väldigt detaljrikt.  Lite överdrivet detaljrikt men om man bortser från det så är boken mer än bra. När jag skulle försöka sätta betyg så pendla jag väldigt mellan tre och fyra stjärnor men måste tyvärr ge tre. Av den anledningen att jag tror hennes detaljrika sätt att skriva på störde mig mer än vad jag vill erkänna.

Maricas Betyg: 

Taggat:

2 thoughts on “Labyrinten

  1. […] Labyrinten Kryptan The Winter Ghosts […]

  2. Kryptan – After Eight 3 november, 2016 kl. 22:02 Reply

    […] tycker bättre om denna boken än Mosses första bok Labyrinten. Kanske för att jag personligen tycker att hon dragit ner på alla onödiga detaljer och satsat […]

Kommentera

