Spegelbilder

Av Danielle Steel

Originaltittel: Mirror image
Antal sidor: 379
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: 

Olivia och Victoria är enäggstvillingar med olika personlighet, drömmar och mål. Vi får följa deras dramatiska liv i en värld härjad av första världskriget. Från Manhattans societet till skyttegravarna i det krigshärjade Frankrike.
De var varandras spegelbilder. Inte ens deras egen far kunde skilja dem åt och för främlingar var likheten överväldigande. Olivias och Victorias far älskade sina döttrar men han återhämtade sig aldrig helt från sorgen när hans hustru dog vid deras födsel 1893. Blyga, allvarliga Olivia tog på sig moderns roll i deras välbärgade New York-hem medan livliga och rebelliska Victoria ville förändra världen. Hon blev aktiv i suffragettrörelsen och drömde om att fara till det krigshärjade Europa. Men året när systrarna fyllde tjugoett och första världskriget trappades upp, förändrade ett ödesdigert val deras liv för alltid.


Danielle Steel är för mig av någon anledning en tant författare. Med det menar jag en författare som håller sig till det kända, vanliga sättet att skriva och berätta en handling. Men det förändrar inte saken att hon är en väldigt bra författare som har ett helt gäng med kända böcker bakom sig. Detta var bland de första böckerna jag läste av henne och blev positivt överraskad. Hon har ett sätt att skriva realistiskt och känslomässigt som rycker med mig som läsare på en resa bortom mitt hems trygga väggar. Blev lite frustrerad då och då under bokens gång. Frustrerad och arg på vissa saker som skedde och att det inte skulle sluta som jag ville. Men jag tänker inte låta detta dra ned betyget för att Steel lyckades skriva så hänryckande ska hon ha cred för.🙂

Maricas Betyg:

Kommentera

