Dagen till ära!

För er som inte sitter med huvudet i sanden eller vägrar inse att det finns ett annat kön än män så lär ni väl inte ha missat att det är kvinnodagen idag. Personligen tycker jag den är lika onödig som alla hjärtansdag. Varför ska man begränsa sig med sådana frågor och handlingar till 1 dag när man borde göra det året runt? Nä denna dagen är mer en slags minnes dag för mig. En dag vi ska minnas och hedra de kvinnor (och män även om inte alla feminister vill erkänna det) som har fallit i kampen om ett mer jämställt samhälle. Om de personer som kämpat för rösträtt och lika villkor och som tagit oss ett steg i rätt riktning.

Tyvärr tycker jag att vi i min generation och yngre tyvärr inte vet så mycket om den historian. Jag anser mig själv som något allmänbildad och tycker historia är väldigt intressant så när inte jag vet så mycket så vet nog många i min ålder inte så mycket mer. Därför tänker jag tipsa om ett par böcker jag tycker ska läsas. Skrivna om och av kvinnor som även de drömde om en annan framtid.

Har du någon bok du vill tipsa om? Skriv en kommentar eller sänd ett mail till iminhylla (@) gmail.com

1. Ulrika Knutson – Kvinnor på gränsen till genombrott
2. Ulla Britta Ramklint – Fem kvinnor som förändrade världen
3. Mary Wollstonecraft – Till försvar för kvinnans rättigheter

2 thoughts on “Dagen till ära!

  1. Mickan 8 mars, 2011 kl. 17:48 Reply

    Tror inte det är några böcker för mig tyvärr… Men passar utmärkt att ta upp på denna kvinnodag.

    Kramar

    • I Min Hylla Från A Till Ö 8 mars, 2011 kl. 18:33 Reply

      Nä men måste ju erkänna att jag inte läst alla jag heller. Men det var sjukt svårt att hitta böcker som har med dagens handling att göra. Men den FEM kvinnor som förändrat världen vill jag läsa. Den verkar intressant.

Kommentera

