I vargars följe

Av Stef Penney

Originaltitel: The Tenderness of Wolves
Antal sidor: 472
Läst på Språk: Svenska
Format: Inbunden
Serie: 

”Kanada 1867 – när vintern tar ett fastare grepp om den isolerade bosättningen Dove River i norra Kanada hittas en man brutalt mördad och skalperad. Spår från den döde mannens stuga leder norrut mot skogen och tundran. Mordet väcker uppståndelse i det annars så lugna och lite sömniga nybyggarsamhället. Gamla konflikter får nytt liv och väl dolda hemligheter kommer till ytan. Mordmisstankar riktas mot en 17-årig pojke som försvunnit i samband med dådet, och två män ger sig ut i det frusna landskapet för att söka efter honom. Men pojkens mamma är övertygad om sonens oskuld och när hon får en chans att följa efter, trotsar hon sin rädsla för de öppna vidderna och beger sig ut på sin livs svåraste vandring för att rentvå sin son.”


Sådana här böcker gillar jag. Ute i vildmarken, förr i tiden böcker med hård men värmande handling och människoöden man får följa så pass länge så när man läst sista sidan vill man inte sluta. Man vill fortsätta och följa dem och se vad som kommer att ske dem i framtiden. Det här är än så länge Stefs enda bok men jag hoppas på flera för jag gillar hennes sätt att skriva på. Något råare än vad jag är van ifrån kvinnliga författare men jag gillar det. Allt behöver inte vara så känslomässigt putti nuttit hela tiden. Tyvärr så förlorar boken en stjärna på grund av slutet. Blir det ingen uppföljare så tycker jag den slutar väldigt dåligt. I mina ögon då. Tyvärr!

Kommentera

