Inte alltid så lätt

Igår läste jag ut The winter ghosts av Mosse och påbörjade också boken The Help av Kathryn Stockett. Å trots att jag bara läst ca 50 utav de 450 sidorna så är jag redan kluven. Det är små saker jag stör mig på. Det första är språket. Den är oerhört dialektik. Det behöver inte vara nödvändigtvis ett fel men för mig som svensk som sällan hör denna sydstatsdialekten blir det svårt att också läsa den. Kanske den blir mer dämpad med Svenskt språk men jag vill väldigt gärna läsa den på engelska så jag får helt enkelt vänja mig. Vad som är jobbigast är att jag får inget flow i läsandet i och med att många ord inte stavas som på ordinarie engelska men utalas fortfarande likadant så jag hackar mig lite i läsandet. Så svårt att förklara.

Det andra är att jag saknar några viktiga detaljer i början av boken. Jag fick faktiskt börja om för jag trodde att jag hade missat dem men de fanns inte överhuvudtaget. MEN jag ska inte låsa mig. Jag ska ha öppet sinne inför denna boken för jag tror jag kan lära mig något av den.

Behövde bara få skriva av mig lite.🙂

