The Help

Av Kathryn Stockett

Svensktitel: Niceville
Antal sidor: 451
Läst på Språk: Engelska
Format: Pocket
Serie: 

Oförglömlig roman om tre starka kvinnor i sextiotalets Södern

När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter avslutade universitetsstudier, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler. Men något hos henne har förändrats; hon vill mer och ser nu annorlunda på tillvaron. Hon drömmer om att bli författare och får så småningom ett jobb på lokaltidningen.

Genom sitt arbete får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen, som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn. Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap.

Tillsammans med en annan svart hemhjälp – den egensinniga och smarta Minny – bestämmer sig Skeeter och Aibileen för att skriva en bok som skildrar verkligheten i staden som de kallar Niceville. De skriver om hur de svarta har förnedrats och diskriminerats. Men också om deras drömmar, längtan och hopp. Arbetet med boken kommer att förändra deras liv för all framtid.”


Jag såg väldigt framemot att få läsa denna då jag har fått höra från många olika håll hur fantatiskt boken skulle vara. Å jag måste ju säga att jag definitivt inte blev besviken. En fantastisk berättelse som grundar sig i verklig historia. Den får en att tänka efter lite extra och ger mer förståelse för hur det verkligen var på denna tiden flera år tionden före min födelse.

Jag rekommenderar givetvis alla att läsa denna oavsett i vilket syfte. Det kan vara att få lära sig något om historien (som det var delvis för mig själv) eller bara för ren underhållning. Dock måste jag ge en lätt varning till er som funderar på att läsa denna på engelska, som jag för övrigt också starkt rekommenderar. Den är skriven på en ganska grov sydstats amerikanska och man kan verkligen höra dialekten i huvudet. På grund av detta hade jag i början lite svårt att få ett bekvämt ”flow” i läsandet. Men rekomenderar starkt att läsa den på engelska just för att boken blir mer levande av språket.

Att ge boken en 5 känns dock tyvärr inte helt klockrent för mig. Jag kan inte sätta fingret på vad exakt orsakar den känslan hos mig men den är lätt värd en 4.

One thought on “The Help

  1. […] År: 2011 Längd: 146 min Språk: Engelska Trailer: Youtube Baserad på boken med samma namn. Min recension. […]

Kommentera

