Den siste tempelriddaren

Av: Raymond Khoury

tempelriddarenOriginaltitel: The last templar
Antal sidor: 410
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: 

”Akko, år 1291. Medan staden brinner efter angreppet av sultanens trupper, sätter Tempelfalken segel och för bort en liten skara riddare, åt vilka ordens stormästare anförtrott ett mystiskt skrin. Skeppet försvinner spårlöst.

New York City, nutid. Fyra ryttare, utklädda till tempelriddare, anfaller Metropolitanmuseet under det högtidliga öppnandet av en utställning med skatter från Vatikanen och stjäl en medeltida chiffermaskin. Därmed kastas FBI-agenten Sean Reilly och arkeologen Tess Chaykin in i en livsfarlig katt-och-råtta-lek med skoningslösa mördare. Det riskfyllda äventyret för dem genom tempelriddarnas mörka historia; och slutligen upptäcker de en häpnadsväckande hemlighet som kommer att skaka den religiösa världen i dess grundvalar.”


Jag måste erkänna att jag blev besviken på denna bok. Eller så kanske jag hade för höga förhoppningar. Baksidans text trollband mig inne i bokhandeln så kanske jag förväntade mig för mycket. Givetvis är det en bra och spännande berättelser om man gillar den typen av böcker. Men för mig som älskar sådana böcker och filmer för den delen, kändes det som att jag hade redan sett, hört och läst allt flera gånger sedan tidigare.  Visst var det lite på ytan av handlingen som var nytt för mig men i grunden är den byggt på samma stenar som alla andra sådana här böcker. Det går att göra så mycket bättre. Anser jag då. Sen vart jag förvirrad över ett par saker. Nu vet jag inte om det blivit fel i översättningen men en utav bokens karaktärer heter först William Vance och andra stunder heter han Bill Vance. Slutet förvånade mig också lite. Visst var den något förutsädd och jag hade 70% rätt men de 30% förvånade mig faktiskt. Så det vill jag ge cred för. Bra slut utan känslan av att författaren varit stressad och rusat igenom slutet för att bli klar.

Kommentera

