Fysisk VS digital?

Jag minns när jag gick i skolan så skulle man varje år läsa eller ja snarare lyssna på en ljudbok. Något jag personligen aldrig fastnat för. Visst jag förstår poängen och smidigheten med en ljudbok och jag förstår att många väljer den metoden då de kanske inte har tid, ro, ork eller lust att sätta sig ned med en bok.

Men vad tycker ni om digitala böcker? Ni vet hela böcker som ni kan köpa och ladda ned till dator, mobil eller mini handdator. Jag har testat detta. Tänkte det är ju smidigt att ha med sig boken vart jag än går och kan läsa när som helst som andan faller på. Men nej. Det fungerar inte för mig. Den starka skärmen gör mig sliten i både huvud och ögon.

För mig så ska det vara det gamla goda hederliga böcker i mjuk eller hårdpapp som gäller. Det ska lukta bok samtidigt som man läser och för mig känns det som något lyxigt att köpa eller låna en bok som du sedan sticker näsan i och försvinner i en annan värld. Det blir inte detsamma om man har boken digital.

      

Vad tycker du?

2 thoughts on “Fysisk VS digital?

  1. Annika 20 maj, 2011 kl. 05:50 Reply

    Ljudböcker är ingenting för mig heller även om jag lyssnar på sådana på jobbet ibland.

    Digitala böcker har jag aldrig provat men eftersom jag tycker att det är jobbigt att läsa längre texter på en skärm så kan jag tänka mig att jag inte skulle uppskatta att läsa en hel bok.

    Nej, vanliga hederliga böcker ska det va!!

  2. Mamma 21 maj, 2011 kl. 07:50 Reply

    Du att jag älskar att läsa böcker och jag har gjort det i hela mitt liv men på senare tid så har min koncentration försämrats så mycket och jag hatar det😦 så jag ska köpa mig en liten cd/radio så att jag kan ibland lyssna på bok, men jag misstänker att det inte kommer att gå heller för mina tankar bara fladdrar iväg på annat hela tiden men, det är värt ett försök. Men min nya doktor var i alla fall väldigt positiv på att jag skulle ha medicinen som jag har tjatat på i flera år så jag hoppas att inom en snar framtid så kommer jag få den och då hoppas jag att jag kommer att kunna läsa som jag gjort förut för böcker är som en drog för mig….har jag ingen bok hemma får jag ångest.

    Att läsa på en skärm skulle inte heller funka för mig tror jag vill som du ha en bok i min hand och att det ska lukta bok också🙂

    Ha en bra dag min kära dotter

    Kram mamma

Kommentera

