Lucifers evangelium

Av Tom Egeland

lucifers evagelium

Originaltitel: Lucifers Evangelium 
Antal sidor: 475
Läst på Språk: Norska
Format: Pocket
Serie: 

Et årtusengammelt manuskript, ”Lucifers evangelium”, utløser en serie med kidnappinger og drap i vår egen tid. En småpike blir innesperret i en kiste. En far stilles overfor et ultimatum på liv og død. Da arkeologen Bjørn Beltø – kjent fra ”Sirkelens ende” og ”Paktens voktere” – kommer over det gamle manuskriptet, må han unnslippe dulgte forfølgere for å komme til bunns i et 4500 år gammelt mysterium. I ruinene av Babels tårn i Irak gjør Bjørn og en gruppe arkeologer et funn som snur opp ned på hele vår forestilling om sivilisasjonenes opphav. For bak det hele skjuler det seg en hemmelighet så ufattelig, at verken Bjørn eller hans kolleger våger å tro på sannheten de avdekker.”


Jag har efter en del funderade bestämt mig för att inte betygsätta denna bok. Av den anledning att jag inte känner att jag kan ge ett rättvist omdöme. Jag slet väldigt med den här boken. Somnade och förlorade fokus och tvingades börja om ett par gånger. Det var inte lätt för mig. Trots att jag bott i Norge i flera år och läser flera norska tidningen var dag var detta något nytt för mig. Då ja inte vet om det är språket eller handlingen som är problemet blir det därför inget betyg. Historian är bra, dock kan jag säga att det är alldeles för mycket historisk fakta och svåra ord och namn i denna bok för att läsas på andra språk än modersmålet. Historian går långt tillbaka i tiden. Så långt att Jesus ännu inte var född. Det är trist att det skulle bli sådan men jag ska försöka läsa den på Svenska när den kommer ut så får vi se om det helt enkelt var handlingen eller om det var språket som inte föll mig i smaken.

2 thoughts on “Lucifers evangelium

  1. Mamma 8 juni, 2011 kl. 18:13 Reply

    Synd att den var svår att läsa eftersom du hade sett fram emot det så länge. Får hoppas att den kommer på engelska eller helst svenska så du kan läsa om den. Jag har så svårt att läsa böcker om det är på svenska eftersom jag inte kan koncentrera mig om jag måste fundera ut på vad orden betyder och så.

    • Marica 9 juni, 2011 kl. 12:13 Reply

      (Jag antar att du menar att du har svårt att läsa böcker om dom inte är på svenska) Engelska är inga problem för mig. Men å andra sidan så har jag läst väldigt mycket engelska och för mig är det som att läsa en bok på svenska.😛 Ja jag ska läsa den sen igen fast på rätt språk så jag kan ge den ett rättvist betyg.

Kommentera

