Hjärtats blinda fläckar

Av Julia Franck

Originaltitel: Die Mittagsfrau
Antal sidor: 389
Läst på Språk: Svenska
Format: Inbunden
Serie: 
Läst och recenserad utav Lena.

Helene släpar sig mellan lägenheten där lille sonen Peter väntar och arbetet på sjukhuset där antalet skadade hela tiden växer. Sjukhusledningen frågar allt oftare efter hennes identitetshandlingar. Helene har lyckats hemlighålla sitt judiska ursprung men till slut blir situationen ohållbar och hon packar en väska för att fly till väst tillsammans med Peter. På tågstationen lämnar Helene sin son på en bänk och försvinner.
Detta är inledningen på ett storslaget och drabbande familjeepos om Helene och hennes syster Marthas liv, deras uppväxt under första världskriget och deras unga vuxenliv i Berlins dekadenta 20-tal liksom kampen för överlevnad under andra världskriget. Hur livets grymhet ibland överskuggar kärleken.

Denna bok är bland den svåraste jag har läst faktiskt. Det fanns inget flyt i texten och jag kom aldrig in i boken på riktigt. Den kunde bitvis fängsla mig så därför kunde jag inte lägga den åt sidan. Böcker som handlar om tiden före, under och efter andra världskriget har jag läst många många av och dom brukar vara bra men denna vart jag väldigt besviken på så därför får den inte så bra betyg.

Lenas Betyg: 

Kommentera

