Stolthet och Fördom

Av Jane Austen

Originaltitel: Pride and Prejudice
Antal sidor: 475
Läst på Språk: Svenska
Format: Inbunden
Serie: 
Läst och recenserad utav Lena.

Stolthet och fördom är en av de där riktigt mäktiga kärleksromanerna som man kan läsa gång på gång. Berättelsen om hur Elizabeth Bennet och den svåråtkomlige mr Darcy på kringliga vägar kantade av förvecklingar och högmod långsamt närmar sig varandra hör till litteraturhistoriens verkliga höjdpunkter. Med sitt rika och engagerande persongalleri, sina vackra miljöer och med sin subtila humor har romanen inspirerat och fängslat otaliga läsare världen över och fortsätter att göra så.

Jane Austens klassiska roman gavs ut i England 1813 och den första svenska översättningen utkom 1920. Nu återutges den i nyöversättning av Gun-Britt Sundström och med efterskrift av författaren Malte Persson.

Jag var tvungen att sluta läsa denna bok. Den är inte dålig men scenena i boken eller vad man ska säga var så långa och det var mest bara prat och ingenting hände på långa avsnitt och det får mig att tappa intresset och koncentrationen för en bok. Jag vill att en bok ska fånga mig med glädje, sorg och ilska men den här fångade mig inte alls. Eftersom jag inte läste ut den så kommer jag därför inte sätta betyg på den heller.

Kommentera

