The adventures of Tom Sawyer

Av Mark Twain

Originaltitel: The adventures of Tom Sawyer
Antal sidor: 224
Läst på Språk: Engelska
Format: Ljudbok
Serie: 

Tom Sawyer är en föräldralös pojke som bor hos sin Moster Polly tillsammans med sin yngre bror Sid. Han, jämfört med sin bror, är en riktigt bråkstake som tjänar pengar på att ta betalt för att låta grannarnas ungar måla hans mosters staket. Han luras och ljuger men samtidigt så försöker han göra gott för sig och det blir ändå blir fel. Han drömmer om äventyr ute på havet som pirat och inne i det djupa skogarna som Robin Hood. Han avskyr skolan och har också kärat ner sig i en ung flicka. Tom och hans vänner utnyttjar varje ledig sekund de har till att leka och förverkliga sina fantasier.

Vart ska man börja? Det är en fin berättelse. Även om jag stundvis inte riktigt hängde med alla gånger men vad kan man förvänta sig när man jobbar på ett lager, bredvid en högljud maskin och boken är läst på engelska.😛 Berättarrösten var otroligt mysig och behaglig och trots att den är inläst av en amatör tycker jag att det var riktigt bra gjort. Jag har hittat en bra sida där man får ladda ned gamla klassiker gratis. Alla är lästa utav amatörer men på det flesta utav boksidorna finns det så att du kan provlyssna vilket var väldigt bra för är rösten inte bra, så kan jag inte lyssna färdigt. Dock finns det endast ett fåtal på Svenska men jag har inga problem med det engelska språket så jag lyssnar gärna ändå. När det gäller betyget så sätter jag det så pass högt på grund av bokens odödlighet. Stundvis kunde man knappats tro att boken skrevs för typ 150 år sen. Den är fin som vuxenberättelse om man behöver påminnas hur det är att vara barn men absolut ypperlig som godnattsaga för barnen.

Jag är ännu inte helt förtjust i ljudböcker men jag ser ju bekvämligheten. Så jag ska nu ge mig på ännu en bok.

One thought on “The adventures of Tom Sawyer

  1. Lena 13 juli, 2011 kl. 08:26 Reply

    Jag ska också börja ljudböcker men jag måste först skaffa mig en bra apparat att ladda in på och när jag får råd med en sådan det vet jag inte. Ska i alla fall skaffa mig en lite radio/cd och låna från biblioteket men det vore som skoj att kunna ha en lite grej att lyssna med när man typ är på promenad eller åker någonstans🙂
    Har faktiskt inte läst den här boken….skäms ju och ändå har jag läst en massa böcker i mitt liv men vi får väl se om jag lånar den när det inte finns nå annat att låna🙂

Kommentera

