Häxan från Portobello

Av Paulo Coelho

Originaltitel: A bruxa de Porto
Antal sidor: 342
Läst på Språk:  Svenska
Format: Ljudbok
Serie: 
Athena, en ung kvinna med profetisk förmåga.
Hon föds i Transsylvanien men överges som liten flicka av sin romska mor och adopteras bort. De nya föräldrarna för henne till Beirut, men när kriget bryter ut i Libanon flyttar familjen till London. Där lär Athena känna den man som blir far till hennes barn och de gifter sig, men äktenskapet blir kortvarigt.
Genom sitt moderskap väcks tankarna på kvinnan som födde henne till världen, och för att förstå varför hon blev bortlämnad bestämmer Athena sig för att resa till Rumänien och söka rätt på sin biologiska mamma.
Men en resa leder sällan enbart dit man har tänkt sig, och Athenas upptäckter kommer att förändra henne och hennes medmänniskors liv, för alltid.

Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av denna bok och författare. Har hört och läst en del om Coelho men aldrig något av honom. Jag har dragit mig lite för det då hans böcker aldrig har lockat mig fast min klasskompis var på mig ofta och ville att jag skulle läsa en av hans böcker, när jag gick i skolan. Jag måste ju säga att jag lite smått ångrar det nu, men å andra sidan så har jag ju en massa olästa utav Coelho. Eller ska man säga olyssnade?🙂

Det var en spännande form av berättelse. Allt hade nämligen redan skett och allt återberättas utav vänner och familj runt Athena. En bit efter hälften av boken så planade den ut väldigt och jag tappade verkligen lusten att lyssna vidare. Men eftersom det hitills hade varit så bra och spännande fortsatte jag och tur är väl det. Coelho lyckades klättra upp en bit på spänningsstegen igen och hålla intresset igång. Dock förvirrade slutet mig och jag var tvungen att lyssna två gånger och ännu är jag inte helt säker på om jag förstått det helt rätt. Men tror det i alla fall.

Personen som läser heter Magnus Roosmann och har en helt fantastiskt mysig röst som sätter liv i berättelsen. Nästan som om man föreställer sig att ens morfar framför elden en kall vinterkväll med barnbarnen runt fötterna skulle låta när han berättar historier ifrån sitt liv. (Inte för att det någonsin skulle hända i mitt fall, men ni förstår poängen)


Kommentera

