En geishas memoarer

Av Arthur Golden

Originaltitel: Memoirs of a Geisha
Antal sidor: 464
Läst på Språk: Svenska
Format: Ljudbok
Serie: 

”Möt den firade geishan Sayuri och läs hennes fascinerande och stundtals skrämmande berättelse som tar sin början 1929. Som nioårig flicka med namnet Chiyo, dotter i en fattig fiskarfamilj, säljs hon av sin pappa till slaveri i ett berömt geishahus i Gion, Kyotos dekadenta geishadistrikt.

Hennes nya tillvaro får henne att längta tilbaka hem till fattigdomen och det fallfärdiga huset i byn hon kommer från. Disciplinen för blivande geishor är stenhård. Minsta förseelse bestraffas med stryk eller hånfulla tillrättavisningar. Flickorna uppfostras enbart till att behaga männen. Alla egna känslor eller tankar undertrycks. Kärlek, får de lära sig, är endast en illusion och inget att längta efter. Geishorna undervisas i musik, sminkning och dans för att förfinas i sina manér. Chiyo lär sig konsten att behaga rika män för att vinna deras gunst och rikedom. Under namnet Sayuri blir hon den mest beundrade och åtrådda av alla geishorna i Kyoto, men till ett mycket högt pris…”

En fantastiskt färgstark bok som jag är glad att jag tog mig tid att lyssna på. Jag har vetat i flera år om filmen men en tanke på att få se filmen skred aldrig till handling så jag tog tillfället i akt att läsa boken först innan jag bestämde mig för att tillslut se filmen. Jag gillar väldigt mycket Goldens förmåga att beskriva personer och omgivning utan att detaljera för mycket. Att använda fraser som man kan förstå och som faktiskt sätter lite mer styrka och färg i handlingen. Dock tycker jag att det var något som fattades och jag blev aldrig så där fängslad utav boken som jag gärna hade viljat och kan därför inte hålla med om betyget till denna bok som många andra har gett. Jag togs inte med storm och en bok som inte kan göra det förtjänar inte en full pott även om handlingen är bra.

Filmen däremot blev en besvikelse. Jag hade tänkt skriva en egen recension om filmen men då jag inte ens orkade se färdigt den så vill jag inte nämna mer om den än det jag skriver här. För det första så kanske jag var lite dum att se filmen så nära inpå boken och tyckte det var väldigt frustrerande att se filmen. Det kändes som att man hoppade för fort fram i filmen och många bitar jag tycker är viktiga fanns aldrig med. Jag ogillade också hur dem har ändrat några karaktärer, främst Nobu som i boken skadades svårt i första världskriget, är inte längre lika svårt skadad i filmen samt så är historian om hur det hände ändrat. Lika så en händelse som involverade en brand som jag inte kan minnas skedde. Lika så miljöerna är ändrade i olika händelser och betydandesfulla personer är borttagna.

Boken förtjänar i alla fall ett betyg på 3 av 5.

One thought on “En geishas memoarer

  1. malinthewriter 26 juli, 2011 kl. 20:56 Reply

    Å, det är väldigt många år sen jag läste den här, men minns den som stark läsupplevelse! Filmen har jag också sett men minns inget alls … vilket väl säger det mesta😉

Kommentera

