Jakten på Sana

Av: Richard Zimler

Originaltitel: The search for Sana
Antal sidor: 287
Läst på Språk: Svenska
Format: Inbunden
Serie: 
Läst och recenserad av Lena.

I 1950-talets Israel skapar två flickor, en palestinska och en judinna, en livslång vänskap. I februari 2000 åker Richard Zimler till Australien för att delta i en författarkonferens. Där träffar han en av kvinnorna, Sana, vars livsöde kastar honom in i ett tre års intensivt sökande efter hennes rötter.

Romanen utspelar sig i vår samtid, spränger gränserna mellan fiktion och fakta och är samtidigt en värdig introduktion till ett intressant författarskap. Den här boken lämpar sig för alla och kommer säkert att hitta sina läsare, men borde kanske rekommenderas varmt som bredvidläsning bland gymnasiets avgångselever, vilka i bästa fall fått en begränsad introduktion till Israel- och Palestinafrågan, och i värsta fall kanske aldrig har låtit sig beröras av den.

Äntligen är jag färdig med denna bok. Alla har säkert sett en film som är så dålig men som man ändå sitter kvar och kollar på för man vill veta vad som händer. Så kände jag för denna bok. Jag slutade flera gånger men så tog jag upp den och började läsa igen. Det står i boken att den har fått så bra kritik så det kanske är jag som inte förstår den helt enkelt, Jag vet faktiskt inte. 

Lenas Betyg: 

Kommentera

