Iskallt och Stenhårt

Av: Rickard Flinga

Originaltitel: Iskallt och Stenhårt
Antal sidor: 302
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: 

”En rak, saklig och osentimental berättelse”. SvD

Rickard Viking Flinga växte upp i USA med svenska föräldrar. Barndomen var fylld av osäkerhet, rädsla och misshandel och han hamnade tidigt i dåligt sällskap. Han gifter sig och får barn och flyttar så småningommed sin familj till Texas där han får jobb på ett bygge. Där inträffar katastrofen. En arbetskamrat förgriper sig på hans dotter och Rickard skjuter honom besinningslöst med elva skott. Han tillbringar 20 år i Texas hårdaste fängelser och 13 av dem i isoleringscell. Det här är den sanna berättelsen om den långa, grymma vägen ut ur helvetet.

Rickard Flinga bor idag i Uppsala och arbetar som fritidspedagog. Han deltar i kriminalvårdsdebatten och föreläser för ungdomar.

”Ta inte livet för givet. Jag såg inte månen eller stjärnorna på tretton år.” Rickard Flinga

Innan jag började läsa denna boken hade jag faktiskt aldrig hört talas om Rickard Flinga. Jag var inte så flink på att läsa tidningar när jag var yngre och dokumentärer är något jag fattat tycke för de senaste åren. Boken har stått i min bokhylla säkert ett år men jag har dragit mig för att läsa den. Jag trodde att det skulle vara en bok av självömkan. En bok där personen beskrivit sitt helvete och därefter vill ha andras medlidande. En ”tycka synd om mig” bok med andra ord. Men så fel jag hade. Vad som också förvånade mig var hur mycket fakta och historia om det amerikanska, framför allt i Texas fängelsesystem fungerar. Hur det var för i tiden, hur det var när han hamnade i fängelset och hur det förändrades under de 20 åren han satt där. En helt klart läsvärd bok. Dock känner jag att jag inte vill ge den en full pott. Av den anledningen att jag hade gärna velat få veta lite om hur det var för han att komma in i det svenska systemet då han, innan han kom till Sverige aldrig hade varit här på besök. Han hade ju redan blivit besviken och undanskuffad av Sveriges myndigheter tidigare. Men en 4 är den helt klart värd.

Kommentera

