A thousand splendid suns

Av Khaled Hosseini

Originaltitel: A Thousand splendid suns
Antal sidor: 421
Läst på Språk: Engelska
Format: Pocket
Serie: 

Ödet, krig och förlust för Mariam och Laila samman, två generationers kvinnor med olika syn på kärlek och familj. Bortgifta med samma man. Och medan de uthärdar det ständigt upptrappade våldet i Kabul kommer de allt närmare varandra. De blir som systrar, som mamma och dotter för varandra, och deras starka vänskap kommer till sist att förändra inte bara deras liv, utan även den kommande generationens liv.

Hosseini har samma driv i berättelsen som i Flyga drake, och Tusen strålande solar är en skildring av trettio år av Afghanistans historia och samtidigt en berättelse om familj, vänskap och kärlek.

Jag var och fortfarande är  fascinerad och förskräckt. Vilka öden, vilken skildring utav författaren. Det blir svårt att förklara boken i ord. Vad som berörde mig mest är att just detta är något som har hänt och händer fortfarande. Kanske inte just dessa karaktärer finns eller har funnits men liknande kvinnor och män som förtryckt i sitt eget land vägrar ge upp för vad de tror på. Kvinnor som får stå ut med både det ena och det andra som är svårt för en västerlänning som mig själv att förstå. Jag själv hade aldrig låtit en man behandlat mig på det viset, men jag växte då också upp under andra förutsättningar och med rätten att tänka för mig själv. Denna boken förtjänar inget annat än en full pot!

Folk säger att ”flygande drake” som är skriven utav samma författare är ännu bättre så den blir det att läsa en vacker dag.:)

Kommentera

