Fragment – dikter, dagboksanteckningar, brev

Fragment har sammanställts av Antonio Tabucchi, Stanley Buchtal och Bernard Comment.

Originaltitel: Fragments: Poems, Intimate Notes, Letters
Antal sidor: 269
Läst på Språk: Svenska
Format: Inbunden
Serie: 

Fragment är inget mindre än en händelse – ett fynd – och en oförglömlig bok som kommer att omdefiniera en av nittonhundratalets största ikoner nästan femtio år efter hennes död. Den låter oss återupptäcka människan Marilyn Monroe.

Bilden av Marilyn Monroe är så allmänt accepterad att vi knappast kan hjälpa att vi tror att vi vet allt som finns att veta om henne.

Men vad finns att säga om den andra Marilyn? Bortom rubrikerna – och de alltför välbekanta historierna om brustet hjärta, ensamhet och förtvivlan – fanns en mycket mer vetgirig, sökande och hoppfull kvinna än den världen lärde känna. Hur än Hollywood försökte formstöpa och kuva henne så förlorade hon aldrig sitt skarpsinne, sin passion och sin humor. För att möta och mota de svårigheter som tornade upp sig i hennes liv, så skrev hon.

Nu, för första gången, får vi möta Marilyn privat och lära känna henne på ett sätt vi aldrig gjort förut. Fragment är en hittills okänd samling texter, av hennes egen hand från 1943 till 1962, i form av minnesanteckningar, självbetraktelser, brev och även dikter. Det är tidigare opublicerade texter som ger en unik inblick i ikonens känsloliv och tankar, tillsammans med ett antal närgångna och sällan sedda bilder.

Dessa textfragment – nedtecknade i anteckningsblock, maskinskrivna blad eller skrivna på hotellens brevpapper – visar en kvinna som drevs av djup kärlek och strävan efter perfektion i sin konstutövning.

Hur ska man betygsätta något sådant här? Hur ska man kunna döma och kommentera en kvinnas tankar, känslor och ord som skrevs ned för 50 år sedan. Det är inte rättvist och jag tänker heller inte betygsätta det. MEN jag tänker ändå beskriva mina tankar runt boken. Det första som slog mig är att det mesta utav texterna är osammanhängande och det är svårt för en utomstående att verkligen förstå vem och vad hon beskrev. Men de som sammanställt boken har gjort ett fantastiskt jobb att kommentera och förklara saker och ting för läsaren. MASSOR av bilder och fantastiskt tydliga kopior på papperna som de sedan har renskrivit och rättat stavfel på sidan bredvid. Marilyn hade en hemsk handstil men bilderna är så tydliga att du kan läsa och nästan alltid tyda direkt från bilden vad hon skrev.

Hon hade en orolig själ och rädslan för att sluta som sin mor och mormor var större än jag tror någon visste. Rädslan för att inte lyckas och göra andra besvikna var nog ännu större. Boken har gett mig en annan bild utav Marilyn som jag också känner mig väldigt väl i. En del saker hon hade skrivit var som om de hade kommit ifrån min egen penna. Man kan ju då undra om jag hade slutat i samma öde om även jag hade gått ut i den branschen hon hade valt. Är man intresserad av 1900-talets största ikon så bör man läsa den här boken.

På bokens utformning, översättning och upplägg ger jag betyget 5. Kan inte finna något att anmärka på.


2 thoughts on “Fragment – dikter, dagboksanteckningar, brev

  1. Lena 23 september, 2011 kl. 05:00 Reply

    Längtar tills jag får läsa den🙂

  2. Mickan 29 september, 2011 kl. 16:45 Reply

    Vad roligt med sånadär böcker med gamla handskrivna anteckningar osv. Spännande.

    Tack så mycket, det känns jätteroligt faktiskt.🙂 Mycket spännande. Kategorin är låst för tillfället, som du vet, men du har ju fått lösen.😉

Kommentera

