The Help

År: 2011
Längd: 146 min
Språk: Engelska
Trailer: Youtube
Baserad på boken med samma namn. Min recension.

Baserad på den omtalade och bästsäljande boken Niceville skildrar berättelsen om tre extraordinära kvinnor i 1960-talets Missisippi.

Socitetsflickan Skeeter återvänder från universitetet fast besluten om att bli författare, men vänder upp och ner på både sina vänners liv, och hela den lilla staden där dem bor, när hon beslutar sig för att ge sig i kast med ett hemligt skrivprojekt: En bok baserad på färgade kvinnors berättelser om hur det är att arbeta i de vita överklassfamiljernas hem.

Hushållerskan Aibileen är den första som berättar sin historia – vilket inte ses med blida ögon av hennes vänner i den sammansvettsade färgade församlingen. Snart vågar dock fler kvinnor träda fram med sina berättelser. Men att bryta mot socitetens oskrivna lagar utsätter dem alla för en risk. Niceville är en tidlös historia om systerskap över gränser och möjlighet till förändring.

Som jag har väntat på att få se den här filmen. Läste boken någon gång i våras och den är så fantastisk att den står på min 10 topp favoriter. Vanligtvis brukar jag bli besviken när det görs filmer på böcker jag läst. Viktiga, för mig, detaljer är borta och det ändras ofta i historien. Men här kan jag helt klart säga att nästan inget har ändrats. Det är en del som givetvis inte är med men dom har verkligen lyckats få med allt det viktiga och lite till. Lyckats fånga känslorna, färgerna och miljön väldigt bra. Stämmer fint överrens med vad jag själv hade för bilder i huvudet över människor och miljö. Skådespelarna har gjort ett fantastiskt jobb i att förmedla karaktärernas tankar och känslor. Jag log igenom hela filmen och grät till och med ett par gånger. En sjukt fin film och för en gång skull kan jag inte säga att boken är bättre. Men heller inte sämre. Filmen och boken ligger på en ganska jämn nivå. För er som inte läst boken eller sett filmen, gör det. Gör helst både och!🙂

IMDB Betyg: 8,0    ~     Maricas Betyg: 

4 thoughts on “The Help

  1. Mickan (Gravid v. 28) 8 januari, 2012 kl. 11:53 Reply

    Finns det inte en film som heter Niceville också? Hm..

    Visst är det obehagligt med hackers. Usch! Jag förstår heller inte vad de ser i att förstöra för andra människor.

  2. Mickan (Gravid v. 29) 10 januari, 2012 kl. 18:21 Reply

    Känner igen det där med att vara dålig på att få i sig vätska. Jag är likadan. Jag dricker till måltider och när jag verkligen är törstig, inte annars.😛

    Läste på en föräldra-/gravidsida att kramperna dels kan bero på näringsämnen och salter eftersom bebisen gör att man får brist på detta. Det kan också bero på att livmodern växer och trycker på venerna från ben till hjärta. Hormonerna i kroppen samt viktuppgång och aktivitet.

    Nja, på vagn vet jag inte om rosa och blå är det folk främst väljer. Tror att svart är populärast för tycker det är den färgen man ser på de flesta vagnarna.😛 Jag har alltid gillat brunt så det passade mig bra. Sen passar det ju båda kön också.🙂 Nu är vagnen beställd iaf. Det känns bra.🙂

    Nämen där ser man.😀 Då var jag inte helt fel ute alltså. Hihi.
    Hoppas du får sova bättre inatt. Nu ska jag laga mat, magen kurrar!

  3. Clint EastWood Tha Dog BloggNette 11 januari, 2012 kl. 15:54 Reply

    Oh denna Bok Och Film Är Så Bra

  4. Mickan (Gravid v. 29) 12 januari, 2012 kl. 11:57 Reply

    Jaså där ser man.😀 Hihi. Jo, men rött är fint.😉

    Ja, men exakt. Det har du rätt i. Bättre att köpa en vagn som man vet har bra kvalitet.
    Hoppas du får en bra dag!
    Kram

Kommentera

