Femtio Seriemördare

Av Charlotte Greig    Översättare: Ann Margret Forsström

Originaltitel: Evil serial killers
Antal sidor: 208
Läst på Språk: Svenska
Format: Inbunden
Serie: 

Varför fascineras vi av seriemördare? Det finns hos en del människor en fascination som givetvis anses stötande i ett samhälle där vi fördömer mord. Vad fascineras de av? Kanske av motiven. -Vad är det som får vissa människor att utföra perversa handlingar, och vad är det som gör att de dödar om och om igen?

Charlotte Greig har valt ut femtio av världens mest ökända seriemördare, från Jack Uppskäraren till Ted Bundy, och genom att beskriva var och en av dem i detalj ser man likartade mönster träda fram. David Berkowitz och Anatoly Onoprienko växte upp som enstörningar och hämnades på samhället som de ansåg tagit avstånd från dem. Albert Fish och John Cristie dödade för den sexuella stimulansen, och Uppskärarna från Chicago och Richard Ramirez inspirerades av makabra ritualer som fick deras ondskefulla fantasier att övergå i en än mer djävulsk verklighet.

Oavsett vilken bakgrund dessa störda människor haft, är Femtio seriemördare ett fängslande vittnesbörd om hur ondskefulla handlingar en människa kan utföra. -Människans sanna jag, vem känner det?

Det var ett tag sedan jag läste denna och glömde helt bort att publicera en recension på den. Bra och intressant. Den är full av allmän information om personer man hört  talas om och personer man inte hört talas om. Ingen direkt fördjupning så vill jag veta mer så får jag googla personerna helt enkelt. Det var lite synd tycker jag. Dessutom så reagerade jag starkt över hur dålig översättningen är. Ann Margret Forsström som står för översättningen har gjort ett uruselt jobb. Det var gånger jag fick läsa om meningar flera gånger för att försöka förstå vad som förmedlades och flera gånger gick det inte. Massor av stavfel och grammatiska fel. Jag är ingen som brukar reagera nämnvärt på stavfel och felformuleringar men här var det så mycket att jag inte kunde få en flytande rytm i läsandet. På grund av att just detta var ett så överhängande problem rekommenderar jag er att läsa den på originalspråket. Jag kan också inte ge mer än 2 stjärnor i betyg. Men helt klart läsvärd för den som vill veta mer om seriemördare. Tyvärr så hade jag önskat att det fanns mer spekulationer om just ”hur det blev sådana monster” vilket det tyvärr inte var. Bara information om personerna, deras barndom, första morden, mordstråken, om dom blev fasttagna och lite info om rättegång och tiden efter det. Är du intresserad om hur och varför, spekulationer och liknande är inte denna boken den rätta tror jag.

En sista grej. Charles Manson är inte med i boken och det är fel att hans bild finns med på framsidan.

Taggat:, , , , ,

Kommentera

