Porto Francos väktare

Av Ann Rosman

Originaltitel: Porto Francos Väktare
Antal sidor: 367
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: Karin Adler 03

Tredje boken om Karin Adler

EN UNG KVINNA stiger i land i Marstrands hamn en septemberdag 1793. Håret är kapat under mössan, hennes bröst är lindade och byxorna hänger löst på den gängliga kroppen. Runt omkring myllrar det av liv; arbetare på skeppen, handlare, brottslingar som fått amnesti i frihamnen. Hennes enda hopp står till att de ska ta henne för en man, att hon ska hitta arbete och någonstans att bo. Att hon inte ska tvingas åka tillbaka.

250 år senare görs ett gruvligt fynd på Klöverön. En kvinna och ett spädbarn hittas döda i Gamle mosse och kriminalinspektör Karin Adler kopplas in. Men att identifiera de två döda visar sig vara lättare sagt än gjort. Det enda man kan säga med säkerhet är att de har legat i mossen länge. Väldigt länge.

Trådarna leder Karin Adler långt tillbaka i Marstrands historia, och sakta men säkert nystas en osannolik historia upp.

Som jag nämnt tidigare är jag inte mycket för svenska eller nordiska författare i överlag av den annledningen att jag ”reser” genom böckerna. Jag upptäcker platser som jag sen i framtiden vill besöka. Nordiska författare skriver om platser som är för nära till mig och sen har nordiska författare ett sätt att skriva på jag aldrig varit särskilt förtjust i. Men jag öppnar mig mer och mer och försöker läsa fler böcker. Den senaste är Porto Francos Väktare och jag ångrar inte för fem öre att jag läste den.
Den är jätte bra skriven och Ann Rosman är fantastiskt duktig på att väva samman då tid med nu tid samt hålla de två olika isär så medan man läser inte blir förvirrad och funderar på i vilken år man befinner sig i. Väldigt spännande och Ann beskriver platser och händelser på ett sätt att man får med sig allt man behöver men det krävs inte sida efter sida att beskriva en plats. Massa + och ett stort måste för er bokälskare att läsa.

Taggat:, , ,

Kommentera

