Bokbloggsjerka 20 – 23 April

Hittade en kul grej som jag tänkte jag ska börja med som kallas Bokbloggsjerka. Du kan läsa mer av vad det innebär här.

Hur många sidor/kapitel ger du en bok innan du lägger undan den om den inte tilltalar dig över huvud taget?


Jag brukar ge åtminstonde runt 100 sidor innan jag ger upp om en bok inte tilltalar mig. Man tycker att på 100 sidor ska författaren kunna binda läsaren till boken. Lyckas inte de, då är chansen för att resterande av boken är bättre väldigt låg. Jag lägger då hellre min tid på en annan bättre bok jag faktiskt vill läsa.

Taggat:

4 thoughts on “Bokbloggsjerka 20 – 23 April

  1. annika97 23 april, 2012 kl. 21:04 Reply

    Välkommen till jerkan!

    Som brukligt är har jag själv inte hunnit svara på min egen fråga men jag tycker du är ihärdig som håller ut i 100 sidor. Tidigare läste jag ut alla böcker jag hade påbörjat men sedan några år tillbaka gör jag inte det längre. Oftast slutar jag läsa efter ca 50 sidor om jag inte har hittat någonting alls som tilltalar mig.

    Är språket extremt dåligt får boken inte ens så många sidor på sig. Den kan dock få en ny chans på originalspråket, om det handlar om en översatt bok vill säga.

    • Marica 23 april, 2012 kl. 22:09 Reply

      Ja i vissa fall kan översättningen vara extremt dålig. Men då ger jag ofta boken en chans i originalspråket om det är engelska vill säga. Längtar till nästa fråga. Tycker det är roligt att svara på olika frågor speciellt när det är relaterat till mitt stora intresse. =)

  2. Jessica 24 april, 2012 kl. 07:34 Reply

    Håller med om att man måste få känslan för boken relativt snabbt och som du säger, det finns så många andra böcker som behöver läsas så varför lägga tid på de sämre?

  3. Vargnatts bokhylla 24 april, 2012 kl. 10:39 Reply

    Svar: Jag har liknande planer på att någon händig människa i min närhet ska få bygga en sådan plats åt mig när jag har hittat mitt perfekta hus😉. Något att se fram emot! Alla härliga lässtunder man får där🙂

Kommentera

