Pope Joan

Baserad på boken Påve Johanna. Här kan du läsa vad jag tycker om boken.

År: 2009
Längd: 149 min
Språk: Engelska, Latin
Trailer: Youtube

Denna fascinerande och spännande berättelse handlar om Joan, en kvinna som inte lät sig avskräckas av någonting, och som lyckades dupera hela den katolska världen genom att bli vald till påve i Rom i en tid då kvinnor var slavar under sina fäder, män och kyrkan. Mot alla odds växer hon upp till en intelligent, utbildad och självständig kvinna, som klär ut sig till man och lyckas klättra i kyrkans hierarki. Men hur högt?

Ja vad ska jag säga? Visst att filmerna baserad på en bok oftast är sämre än själva boken i sig är en ganska  stor självklarhet. Men inte trodde jag att de skulle göra ett sådant dåligt jobb. Massor är förändrat, massor är tagit bort och när jag ser filmen efter att ha läst boken blev jag bara mer och mer störd av det. För mycket viktigt var borta att filmen i sig inte kändes fullkomlig för mig. Jag föreslår att dem som vill se filmen och läsa boken, se filmen först. Det är inte ofta jag säger att man ska se en film före en bok då jag själv är tvärtom. Men med tanke på filmens rykte är den nog mycket bättre om man inte innan har läst boken.

En del saker har ändrats av den anledningen att historian skulle flyta bättre, men små detaljer, som tar en sekund  i filmen skulle ha gjort en stor skillnad. Lika så har dom tagit med händelser och detaljer som inte är lika viktiga. Vad som också stör mig att dom har tagit bort hur Johanna har träffat en del människor, varför hennes öde blev som det blev och varför hon gjorde dom val hon gjorde. Kan tänka mig att den största orsaken bakom är just budgeten. Jag vet inte vad budgeten låg på så kan inte utefter det säga om filmen är bra eller dålig. Men besviken blev jag i vilket fall. Så följ mitt råd. Se filmen först och läs boken sen.

IMDB Betyg: 6,6    ~  Maricas Betyg: 

Taggat:, , , , ,

Kommentera

