Titanic 3D

Glömde berätta att jag var och såg Titanic i 3D här förra veckan. Jag såg första filmen på bio endast 9 eller 10 år gammal. Kommer inte ihåg om det var 97 eller 98 den gick på bio i Sverige. Det var i alla fall en självklarhet för mig att se också den i 3D på bio. Så jag och ett gäng vänner gick till stans största biosalong med plats för 800 personer. 3D var väldigt bra gjord men de hade inte lagt på någon utav den klassiska effekten att något räcker sig ut ur bilden och liknande. Utan snarare gjort filmen djupare så som om man skulle befinna sig där och då. Klara färger och samma handling som tidigare. Vad jag kan minnas så var det inget som hade tagits bort eller lagts till.

Maricas Betyg:

I och med att detta är en så pass gammal film kommer jag inte att ge den mitt vanliga sätt att beskriva, recensera och berätta om en film. Snarare så bjuder jag på en trailer för den som inte ännu har sett den och sätter mitt eget betyg. Att denna film kommer att bli om inte redan har blivit en kultklassiker är det inget snack om. Vad som dock bekymrar mig är att så många ungdomar i dag inte vet om att Titanic egentligen har funnits. En frågeundersökning skedde i många länder i samband med att det var 100 år sedan Titanic sjönk och siffran på att man bara trodde det var en film var otäckt hög. Något jag tror beror på att vi idag är för inne i när det kommer på filmer, spel och datorer i överlag att historian vår blir lidande. Mycket kan nog också ligga i skolans undervisning. När jag gick i skolan så fokuserade dom sig mycket på krig som skedde för flera hundra år sedan men vi läste knappt något om de två världskrigen och absolut inget om de krigen närmare vår egen ålder så som vetenamn kriget, jugoslaviska kriget eller krigen i iran och irak. När 9/11 attacken var visste vi inte ens vem Osama bin laden var.

Vad tror du är anledningen till den dåliga kunskapen om vår historia?

Taggat:, ,

Kommentera

