Grottbjörnens folk

Av Jean M Auel
Originaltitel: The Clan of the Cave Bear
Antal sidor: 538
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: Grottbjörnens folk 01

Grottbjörnens folk, en neanderthalklan, har levt på samma sätt i generation efter generation: bott i grottor, samlat växter, tillbett sina skyddsandar, jagat bisonoxar och andra djur. En dag beslutar sig klanen för att adoptera Ayla, en cromagnonflicka som skilts från sitt folk efter en jordbävning.

Ayla växer upp hos klanen. Hon får lära sig dess levnadssätt av medicinkvinnan Iza, och snart känner hon sig som en av klanens medlemmar. Men hennes annorlunda sätt att tänka, hennes förmåga att handla snabbt i kritiska situationer, gör att hon skiljer sig från dem och råkar i konflikter. Hon kommer att upplevas som ett hot mot klanens traditionsbundna levnadssätt, mot hela dess existens.

Serien om Ayla består av böckerna:
Grottbjörnens folk – Hästarnas dal – Mammutjägarna – Stäppvandringen – Nionde grottan – De målade grottornas land

Ja vart ska jag börja? Jag känner mig så kluven. Många har tipsat mig om boken bland annat min egen mormor. Jag vet inte vad jag hade väntat mig men inte något sådant här.  Historien i sig, den röda tråden, är väl bra och de olika personligheterna är väl beskrivna samt ett par otäcka händelser jag önskat var lite mindre detaljerade, men författarens över detaljerade och alla upprepningar höll på att göra mig galen. Efter 20 upprepningar på att hon är ful eller att någons panna är hög och att dom inte har några hakor, ja jag som läsare kommer ihåg det och behöver inte läsa sida upp och ner i resterande av boken om något jag redan vet och fått det inpräntat av alla upprepningar. Sen hamnar en person i en ny knipa efter den andra och de är näst intill identiska, bara att de uppkom från olika anledningar. Tillslut kändes det som att det endast var 500 sidor med upprepningar och små händelser instoppade här och där för att binda det samman till en berättelse. Jag kommer inte att ge mig på bok två i serien inom en snar framtid tyvärr. Jag tror att boken hade varit mycket bättre om författaren hade kortat ned den lite och fokuserat mer på händelserna och inte att använda ett kapitel till att beskriva en sak som kan beskrivas på en sida och man får fortfarande samma innebörd levererad.

Taggat:, , , ,

2 thoughts on “Grottbjörnens folk

  1. Hundöra 27 april, 2012 kl. 07:17 Reply

    Minns när min mamma läste den här serien. Det var för många år sedan. Hon läser inte så mycket annars, så jag vart lite nyfiken, men böckerna är ju så tjocka!

    • Marica 27 april, 2012 kl. 11:13 Reply

      Ja dom är ganska tjocka och det är en ganska liten text. Men du ska inte låta sådant förhindra dig från att läsa en bok. Jag var för rädd för tjocka böcker förr men efter den tjockaste jag någonsin läst på nästan 1000 sidor i pocket och liten textformat är jag inte rädd för det längre. Jag tycker du ska ge det ett försök. Kanske inte med Grottbjörnens folk om du inte tycker om att få allt detaljerat in i minsta detalj.😛

Kommentera

