Hungerspelen

Av Suzanne Collins

Originaltitel: The hungergames
Antal sidor: 304
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: Hungerspelen 01

Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Katniss Everdeen är sexton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen…

Boken har höjds till skyarna och bortom det av de flesta som läst boken. Det är så mycket snack om den nu när filmen kommer och det känns nästan som att det är på väg att bli en ny hysteri i klass med harry potter och twilight. Efter att ha läst så mycket om boken försökte jag hålla förväntningarna nede men det hade jag aldrig behövt. Boken tog mig med storm och så fort jag hade börjat läsa kunde jag inte sluta. Jag slutade inte läsa mer än för att gå på toa, äta och se ett avsnitt av bigbrother och klockan halv 2 natten till lördagen den 5 maj var den slut. Den är så välskriven att det ibland kändes som att jag var där. Att jag var en kamera och övervakade allt. Jag till och med fällde ett par tårar när *Liten spoiler – markera kommande text för att se* Rue hade dött och Katniss fick halvmåne formade brödet ifrån Distrikt 11 som tack för att hon smyckade henne med blommor och sjöng för henne in i döden. *Spoiler slut* Jag väntade mig Katniss lite annorlunda. Kan inte beskriva det men i vilket fall så är hon helt perfekt i boken. Jag ångrar lite att jag inte köpte de två andra delarna också men det får komma senare.

Slutet var ju något väntat när *Stor spoiler – markera kommande text för att se* både Peeta och Katniss tillslut stod mot varandra. Förstod att det skulle ske men vad som hände därefter var verkligen en överraskning för mig. *spoiler slut* Stundvis kändes boken förutsägbar men slog mig rak på ändan när handlingen svängde om.*liten spoiler* Mutanterna *spoiler slut*kändes lite överdrivet men äsch jag förstår det också. Framtidens Bigbrother spel. Grymmare än så här vet jag inte om det kan bli. Jag önskar att slutet hade varit lite mer detaljerat men det finns ju två böcker till så jag får nog svar på mina frågor tillslut.

Att betyget kan bli annat en fem finns inte i min värld. Det är få böcker som kan hålla mig i sitt grepp som Hungerspelen gjorde att jag skulle vilja ge 11 om den fanns på min betygsskala.

Taggat:, , ,

3 thoughts on “Hungerspelen

  1. Nilmas Bokhylla 6 maj, 2012 kl. 15:33 Reply

    Ja, visst är den bra🙂 Antar att du ska ge dig på ”Fatta Eld” direkt då?😉

  2. Vargnatts bokhylla 7 maj, 2012 kl. 17:58 Reply

    Jag har fortfarande inte läst Hungerspelen! Den står i hyllan och väntar🙂

    • Marica 7 maj, 2012 kl. 18:38 Reply

      Ajaj inte låt den göra det.😉

Kommentera

