Janusstenen

Av Elly Griffiths

Originaltitel: The janus stone
Antal sidor: 294
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: Ruth Galloway 02

Den andra boken i serien om arkeologen Ruth Galloway och kommissarie Nelson.

Vid en utgrävning i Norfolk hittas ett skelett till synes begravt under en vägg. Ruth Galloway, arkeologisk expert, kallas till platsen. Hon konstaterar att det kan röra sig om ett offer till den romerska guden Janus. Inom kort kallas Ruth även till en byggarbetsplats i Norwich. Ett barnskelett utan huvud har hittats under en husvägg. På platsen har det tidigare funnits ett barnhem drivet av den katolska kyrkan. Kriminalkommissarie Harry Nelson tar sig an fallet. Vad hände egentligen på barnhemmet? Varför denna koppling till romersk mytologi? Vem försöker skrämma Ruth från att fortsätta arbetet med utgrävningarna? Finns det ett samband mellan fallen?

Som jag tidigare nämn så älskar jag den här typen av böcker där arkeologi och kriminologi har en stor plats i historien. Det kom som en överraskning att det kommit inte en utan två hela uppföljare på flickan under jorden som jag läst också felbeställde och fick i inbunden så nu ser det helknasig ut att ha första boken inbunden och de två andra i pocket. Men men så får det bara vara.  Tyvärr så måste jag säga att jag blev lite besviken. På många sätt kändes det som en upprepning av första boken. Hade förväntat mig lite mer utav karaktären Ruth då hon är i ett helt nytt, oväntat stadie i sitt liv. Boken var också delvis förutsägbar vilket också var en nedtur. Men faktamässigt och historiemässigt är den super bra och jag gillar när stålkvinnan i Ruth visar sig ibland om tyvärr alldeles för sällan. För mycket självömkan rymmer fortfarande stor del men jag hoppas att hon har ändrat inställning i tredje boken för tro det kan bli mycket mycket bättre.

Taggat:, , , , , ,

One thought on “Janusstenen

  1. Vargnatts bokhylla 10 maj, 2012 kl. 15:00 Reply

    Svar: Ja ibland är det kanske bra om man hinner läsa en bok innan alla börjar prata om den, så man kan läsa den helt utan andras åsikter och höga förhoppningar i bakhuvudet🙂.
    Haha jag känner igen det, listan verkar aldrig bli kortare även om man läser böcker från den, den växer ändå alltid!😛

Kommentera

