Hur jag upplever 17 Maj som svensk i norge!

I morgon är det 17 Maj, Norges nationaldag, och som de flesta vet så är det en stor fest. Alla firar och det slås på stort. Vi bor i en lägenhet strax utanför själva centrums kärna. Det tar knappt fem minuter att gå till det stora köpcentret som jag räknar som själva mittpunkten. Detta vill säga att tågen går förbi precis utanför våra fönster. Varje 17 Maj morgon exakt klockan 7 så avfyrar dom kanoner uppe på Präståsen som en slags invigning på dagen. Detta väcker alla som bor nära nog. När vi bodde på Präståsen hörde vi det aldrig då lägenheten vi bodde i då var så gott isolerad och så bodde vi bakom där kanonerna står. Nu bor vi precis så att ljudet ekar över hela staden, mellan gatorna och alla hus.

Efter det så är det fest hela dagen. Vid 10 går första tåget. Vid 16-17 går det andra så kallad Borgetåget (lite osäker på stavningen). Vilka som går i tåget är framför allt Russarna (Norska motsvarigheten till studenter), barn, vuxna, olika föreningar så som teater, sång, museeum, skolor mm. Även alla versioner av korps går (känner två som spelar trumpet och klarinett) samt trumkvarteten. Trummorna  är ett gäng på kanske 20 personer som slår i takt på trummor. Massivt som den och det är verklige favoriten. Dem och Hvalkäften, vilket är en kör som sjunger. Många av förreningarna bygger olika slags vagnar dom kör eller går med i tåget. Förra året var det bland annat en båt på en båtkärra som drogs med hjälp av dykare i full utrusning och en del gick med simfötter. Det var unga som åkte gokart, karateklubben ”slogs” när dom gick i tåget, teatergruppen var utklädda, magdansöserna dansade igenom tåget och listan går vidare.

Som svensk känns det lite som att man inkräktar just denna dagen. Men jag firar med norskorna. Jag är glad åt deras vägnar och jag är glad att jag får ta del av något så fantastiskt som tyvärr är ”förbjudet” i Sverige. Här kan dom flagga sin flagga med stolthet utan att bli kallad rasist. I Sverige får vi inte ens sjunga nationalsången. Senaste jag sjöng den svenska nationalsången var när jag gick i 7:an. I 8:an fick vi veta att vi inte längre skulle göra det för det fick de barn som inte var svenskar känna sig obekväma. Jag tycker det är synd. Vi ska kunna hylla vårt land, vara stolt över det utan att det ska betyda att vi inte gillar dem som inte har svensk härkomst. Tyvärr.

I morgon så ska jag och ett gäng norska vänner fira 17 Maj på vårat vis. För första gången. Vi drar ihop en fest med tapas och champagne för dem som inte har några stora traditioner på 17 Maj. Alla är vuxna och traditionerna dör ut lite tills dem själva eller syskon får barn och traditionerna tas upp igen.

Jag är stolt över att vara Svensk, men jag är oerhört tacksam för att jag till viss del även får känna mig Norsk. Nog för att jag har mitt hjärta hemma i Sverige, men det är här jag spenderat flera år, det är här jag trivs och byggt upp mig ett liv. Det är här jag känner mig hemma.

Nu är klockan efter 12 och där med 17 Maj. Glad 17 Maj kära granne och hemland. Hoppas det blir en strålande dag.

Taggat:, , ,

2 thoughts on “Hur jag upplever 17 Maj som svensk i norge!

  1. lenasrecept 17 maj, 2012 kl. 06:26 Reply

    Är så glad att du har blivit den du är idag Marica och att du har byggt upp ett liv i det underbara norge🙂 Det är inte så många generationer sedan som våra farföräldrar bodde i meråker och jag känner mig mer besläktad med norrmännen än med svenskarna….kanske är det också för att jämtland har tillhört norge🙂 Ha en jätte kul 17:e maj och krama alla norskar från mig🙂

  2. Svorskan 21 maj, 2012 kl. 20:40 Reply

    Vad fint skrivit. Och som norsk i Sverige, istället för tvärt om kan jag instämma i det du skriver. Norrmän firar att Norge är ett fritt land, inte att norrmän är bättre än andra. Det hade varit roligt om svenskarna hade visat sig mer stolta över sitt land också. VÅGAT vara stolta och vara det på rätt sätt. För att fira att man lever i ett underbart land är det inget fel med.

Kommentera

