Morgonen hon försvann

Av Linwood Barclay

Originaltitel: Fear the worst
Antal sidor: 394
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: 

Tim Blakes liv är ingen framgångssaga, liksom många andra har han ett par större misslyckanden bakom sig. Men det är inget dåligt liv, och en stor anledning till det är tonårsdottern Sidney. En eftermiddag kommer Sidney inte hem.

När Tim åker till hotellet där hon sommarjobbar visar det sig att ingen på hotellet hört talas om Sidney. Inte ens hennes närmaste vänner vet var Sidney hållit hus den här sommaren. Tims liv förvandlas långsamt till mardröm och han blir alltmer desperat i sitt sökande. Dagarna går utan några livstecken från Sidney. Så hittas hennes övergivna bil. Där finns spår av blod. Det börjar stå klart för Tim att han inte är ensam i sin jakt efter dottern. Vad är det värsta som skulle kunna hända ditt barn?

Just denna boken är relativt ny. Kom ut på svenska i Mars i år och han har tidigare skrivit tre böcker. För mig var han en okänd författare och detta var första boken jag läste av honom.

Boken är bra. Historien och den röda tråden är ganska tydlig om än lite rörig stundvis då det är så mycket som händer och många trådar att knyta ihop. Var inte helt förtjust i slutet. Det var så abrupt. Fick inte veta hur det gick med de inblandade. Kanske författaren vill att läsarna själva ska få skapa sitt eget slut, men jag personligen föredrar när författaren avslutar så att inga frågor kvarstår. Dock så störde jag mig väldigt på författarens sätt att skriva historian. 90% av boken är skriven i dåtid. Exempel: Jag tänkte, han åkte, vi skulle, vi borde ha gjort, jag stod lutad när jag sa… osv. Resterande var skrivet i nutid. Händelserna hände då, nu och senare. Men på grund av att allt skrevs i dåtid kändes det som att en person satt där och återberättade allt för författaren. Svårt att förklara. Hoppas du förstår vad jag menar. Ingen höjdarboken men i alla fall läsvärd. En typisk bok jag kan tänka mig passar bra på semester, i solstolen, på gräsmattan när man inte vill koppla in hela hjärnan i en bok.

Taggat:, , , , ,

Kommentera

