Jellicoe Road

Av Melina Marchetta

Originaltitel: On the Jellicoe Road
Antal sidor: 351
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie:

Som elvaåring överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Många år senare hinner historien ikapp henne. Samtidigt väcks gamla konflikter till liv på Jellicoe internatskola, där ännu en i Taylors närhet försvinner och någon återvänder.

Jellicoe Road är en lika vacker som skakande skildring av två generationers vänskapsband, mörka hemligheter och hjärtslitande tragedier. Ett finmaskigt nät som spänner över tid och rum. Parallellt med att Taylor tvingas konfronteras med sitt livs största utmaningar, visar sig ett manuskript innehåller nyckeln till det förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden på något sammanflätade med Taylors?

Berättelsen kan bara börja.

Jag hade ju hört så hemskt mycket om boken innan jag läste den och försökte så gott jag kunde undvika att läsa om den då jag ville skapa min egen uppfattning. Början på boken är oerhört förvirrande vilket jag inte riktigt tyckte om. Jag hade svårt att hålla isär och veta vilka författaren syftade på i vissa stycken då inte alltid namn nämndes. Men det blev mer tydligt ju längre in i boken man kommer. I mitten av boken så kände jag inget speciellt över boken och det fanns egentligen inget där som gjorde att jag kände jag vill läsa vidare. Den var inte tråkig, bara lite alldaglig om det är bästa sättet att beskriva det på. Folk har höjt boken till skyarna så jag kände ju att jag var åtminstone tvungen att läsa ut boken för att se vad allt fuzz är om. Glad för det är jag nu. Allt blir fullständigt klart och karaktärerna blir fint berättade ju längre in i boken man kommer. De sista 50 sidorna grät jag. Jag grät som jag aldrig förr har gjort till en bok. Det var då allt blev klart för mig, det var då jag fick min uppenbarelse och insåg hur bra boken verkligen är. Språket är lättläst och historien berättas i enkla formuleringar. Även om början är svår så läs vidare. Jag tror inte du kommer att ångra dig.

Taggat:, ,

Kommentera

