Cirkeln

Av Mats Strandberg och Sara Bergman Elfgren

Originaltitel: Cirkeln
Antal sidor: 515
Lyssnat på Språk: Svenska
Format: Ljudbok
Serie: Engelsfors-trilogin 01

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.

Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt – förutom att en uråldrig ondska jagar dem. En natt då månen färgats mystiskt röd förs alla sex till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia. Plötsligt är gymnasiet på liv och död – bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem.

Äntligen har jag fått möjligheten att lyssna färdig boken som jag nu hållit på med sedan i Maj. Å vad ska jag säga? Kanske är jag egentligen för gammal i sinnet för sådana här böcker? Kanske är de för okomplicerade för mig. Jag har aldrig varit den som läst ungdomsböcker, inte ens när jag själv var i tonåren. Jag gick fort över till vuxenböcker med mer intriger, händelser, ”förbjudna” tankar och handlingar. Men ska absolut inte säga att boken är dålig. Författarna har gjort ett supert jobb när det kommer till att beskriva platserna och personerna. Samt ett litet sämre jobb med att förklara andra saker. Jag kommer inte att läsa den andra och tredje kommande boken inom en snar framtid. Men kan absolut rekommendera boken för den rätta personen.🙂

Här kan du läsa vad både Lena och Moa tyckte om boken.

Kommentera

