Veckans bokbloggsjerka

Varje vecka så ställer Annika en fråga som vi som är med i bokbloggsjerka ska svara på.

Denna veckans fråga är:

Vilket bokformat föredrar du?

Pocket helt klart. De är lättare och smidigare att ta med sig än inbundna samt att de är mycket billigare. Jag är oerhört gammalmodig när det kommer till böcker egentligen och har väldigt svårt att vänja mig vid tanken på läsplattor och e-böcker. Jag vill känna böckerna, se dem i hyllan och känna lukten av dem. Älskar doften av böcker. Men förr var jag också väldigt emot ljudböcker men efter ett års till och från lyssnade så har jag vant mig vid det och upptäckt att det är en fantastisk grej när man inte har tid att sitta och läsa. Jag kan lyssna på ljudbok när jag går på stan, när jag jobbar, träna, lagar mat, duschar, sitter vid datorn (som just nu i skrivande stund lyssnar jag på de sista kapitlen i ”Svart eko”). Så jag ska absolut testa läsplattor. Vem vet. Det kanske blir ett perfekt alternativ för mig då de också är mycket enklare att ta med sig än en pocketbok samt inte tar lika mycket plats hemma.😉
Men då kommer också det svåra valet att välja rätt läsplatta. Utan erfarenhet, vad ska jag leta efter och vad vill jag ha?

15 thoughts on “Veckans bokbloggsjerka

  1. Monika 6 juli, 2012 kl. 12:42 Reply

    Vilka problem en konservativ boknörd kan ha🙂 Känner igen mig i det där med att man vill känna och se böckerna, men jag köpte en läsplatta och försöker ta babysteg nu. Det funkar ganska bra. Min läsplatta har jag skrivit om här http://bokslut.blogspot.se/2011/12/min-lasplatta-och-jag.html

    • Marica 6 juli, 2012 kl. 13:18 Reply

      Den verkar jätte bra utefter vad du skrivit. Jag får fundera på saken. De är ju ganska dyra och vill inte köpa den första bästa. Då jag inte har något att gå på blir det att studera allas tekniska information in i det sista. Fodralet var ju ursmart. Själv lurat på hur jag ska kunna läsa på nätterna när gubben sover och jag inte kan ha lampan på😛

  2. Cassandra 6 juli, 2012 kl. 15:20 Reply

    Jag tycker också om att kunna ta, se och lukta på mina böcker🙂 Att läsa en bok har verkligen med sinnena att göra. Men en läsplatta vore kanske en bra investering dels för att spara plats, men också för att jag läser mycket snabbare på skärm så jag skulle kunna bättra på min lässtatistik😉

    (om jag råkar spamma med kommentarer beror det på att Internet dör stup i kvarten)

    • Marica 6 juli, 2012 kl. 15:32 Reply

      Ingen fara. Vart ingen spam här.🙂 Ja jag funderar skarpt på en. Blivit mer och mer sugen på den som Monika i kommentarerna här tipsade om och också skrivit om på sin blogg. Fast jag vill ha i vit. Ska se om jag kan locka till mig den i födelsedagspresent av någon. Synd att de ska vara så dyra.😛

  3. Författardrömmar 6 juli, 2012 kl. 16:06 Reply

    pocket är bra på sitt sätt, och visst köper även jag en del pocket, men jag föredrar ändå böcker med hårda pärmar eftersom de håller bättre och de är lättare att hålla i när man läser.
    E- böcker och ljudböcker har jag inte provat eftersom jag vill hålla en bok i handen. Om jag skulle lyssna på en bok är risken stor att jag skulle komma av mig och börja tänka på annat.

    • Marica 6 juli, 2012 kl. 18:04 Reply

      Jag vill att mina böcker ska se lästa ut. De ska vara lite skrynkliga och med hundöron. Minns en artikel jag läste för många år sedan med J.K Rowling. Hon hade varit på en signering och fram kom en pojke med en av hennes böcker. Han hade läst boken (som för övrigt var inbunden) så många gånger att framsidan och baksidan hade repor och bladen lossnade ifrån bokens rygg. Han skämdes så mycket. Hon sa i artikeln att det är just det hon vill se. Hon vill se att böckerna blir lästa och brukta. Jag förstår henne där. De ska se lästa och använda ut. Ju slitnare de är, desto mer betyder det att läsaren tycker om boken.🙂

      Du borde absolut testa ljudböcker. Jag kan hålla med om att det är svårt ibland men då är det bara att spola tillbaka. Tillslut lär man sig att hålla koncentrationen uppe. Jag själv har alltid vuxit upp med ljud så är så van och kan till och med läsa och kolla på tv samtidigt vilket min sambo inte kan förstå sig på. Blir ibland nästan stressad om jag inte får göra två saker samtidigt.😉

  4. Carro 6 juli, 2012 kl. 17:25 Reply

    Hej! Jag har varken läst någon e-bok eller lyssnat på någon ljudbok någon gång ännu. Men är helt klart intresserad av att lyssna på ljudbok för att kolla vad jag tycker om det. Ja, visst är det en härlig känsla att se böckerna i hyllorna?

    • Marica 6 juli, 2012 kl. 18:12 Reply

      Min mormor hade ett eget litet bibliotek när hon bodde i deras gamla hus. Väggarna var täckta med böcker. Sov alltid där inne när jag var på besök och en dag skulle jag vilja ha detsamma. Men e-böcker ska jag testa ändå för ärligt talat så är det ju faktiskt mycket enklare och smidigare samt att man får böckerna direkt och slipper vänta när man köper dem. =)

      Du ska absolut testa på ljudböcker tycker jag. Var också väldigt skeptisk till det innan jag började. Jag rekommenderar att börja med en ganska kort bok. Jag laddade ned en gratis ljudbok The adventures of Tom Sawyer och började med den. På engelska men nu har jag inga problem med engelska. Detta bara för att få känna av om detta verkligen var något för mig. Upptäckte att det är ett supert sätt att få mitt monotona jobb lite roligare och började efter det köpa böcker.🙂

  5. fiberglasodin 6 juli, 2012 kl. 19:50 Reply

    Jag gillar också när mina böcker ser lästa ut. Viker och böjer gärna en extra gång. Men tycker ändå att en vanlig pocket bok känns lite trist i bokhyllan. Föredrar den större varianten i så fall.

    • Marica 6 juli, 2012 kl. 20:18 Reply

      Jag tycker den frågan är lite kul. Alla tycker så olika och även om jag är så klar över hur jag själv tycker och vill ha det så är det fortfarande så kul att se, läsa och höra hur andra bokfantaster tycker och vill ha det. Det finns så många olika varianter och en ensam bok blir så unik i varje persons bokhylla.🙂

  6. Boktjuven/ingerun 6 juli, 2012 kl. 21:14 Reply

    Pocket är lätt att ta med.

  7. Henrik Johansson 6 juli, 2012 kl. 22:32 Reply

    Är i grund och botten ganska konservativ med mina ”verkliga” böcker också, men en bekant som lyssnar mer på ljudböcker sade att man vande sig efter ett tag. Själv tappar jag lätt koncentrationen.

    • Marica 7 juli, 2012 kl. 03:04 Reply

      Man gör det. Men själv så har jag vuxit upp med konstant ljud runt omkring mig så för mig var det inte så svårt. Har också väldigt lätt för mig att göra två saker samtidigt som till exempel se på tv och läsa en bok.😛 Du borde testa ett tag. Tror nog du vänjer dig och automatiskt behåller den koncentrationen du behöver.

  8. Stockholmsflickan 8 juli, 2012 kl. 23:42 Reply

    Det är ”riktiga” böcker som gäller för mig, pocket och inbundet. Jag kan absolut se fördelar med ljudböcker, har dock inte provat än. Däremot har jag svårt att se mig själv sitta med läsplatta, då kan jag ju lika gärna hålla i en vanlig bok!🙂

    • Marica 9 juli, 2012 kl. 17:58 Reply

      Absolut. Men jag tänker på smidigheten i vissa fall. 1. Så bor jag inte i sverige och har svårare att få tag på svenska eller engelska böcker. Jag måste köpa och i längden så blir det väldigt dyrt för mig. Med en läsplatta kan jag låna e-böcker från svenskt bibliotek eller köpa e-böcker från usa och england för en billigare penning än var en pocket kostar. 2. När jag reser så reser jag ofta väldigt långt. Med ett läsbrett kan jag ha med mig flera böcker och slipper vara orolig att jag tillslut sitter utan en bok. 3. Den är liten och lätt så slipper tänka på att köpa en väska efter en boks storlek utan kan köpa vilken jag vill hädanefter. Men kommer absolut inte sluta med fysiska böcker. Älskar dem för mycket så att säga.🙂 Hehe I-landsproblem eller vad?😛

Kommentera

