30 Days about Books – Dag 1

Dag 1: Berätta om din relation till böcker.

Jag har haft en lång relation till böcker och började i tidig ålder att läsa. Dock så var det svårt för mig i början för det var inte allt som föll mig i smaken. Hoppade tidigt över till vuxenböcker för de var mer utmanande än vad ungdomsböcker är. Tack och lov så har mamma aldrig varit särskilt hård på den fronten angående vuxenböcker och lät mig läsa det jag ville läsa. Uppmuntrade mig i stället för att begränsa mig och bara låta mig läsa ungdomsböcker som jag avskydde.

Kommer ifrån en hel rad av främst kvinnor i släkten som är bokslukare. Så man kan säga att jag har det i blodet. Min mormor hade ett eget litet bibliotek jag alltid sov i när jag var på besök en helg eller två. Där kände jag mig som hemma och älskade att ta på böckerna. Se på deras framsida, bläddra i dem och framförallt lukta på dem. Älskar doften av böcker. Har svaga minnen av att jag gjorde detta så tidigt att jag vid tidpunkten ännu inte kunde läsa. Böcker har alltid varit magi för mig.

Genom åren har jag öppnat upp mig för en bredare typ av böcker. I stället för att bara läsa mörka mordhistorier läser jag idag nästan allt. I skolan var man tvungen att testa på ljudbok, något jag hade stora problem med. De läste för sakta tyckte jag. För lite över ett år sedan försökte jag med ljudböcker igen på grund av att mitt jobb är fruktansvärt monotont. Efter att ha vant mig vid tanken så har jag fallit i god relation till ljudböcker. Nästa steg ska bli e-böcker. Av familjen ska jag få en läsbrett i födelsedagspresent.

Då jag bor i Norge och det engelska utbudet på biblioteket här är helt fruktansvärt dålig har jag alltid köpt böcker. Att läsa på norska är inget jag lyckats vänja mig vid när det kommer till böcker. Tidningar och andra texter har jag inga problem med men när det kommer till en bok så går det inte riktigt helt för mig. Inte bekvämt. Så att jag snart kommer att ha en egen läsplatta och kommer att kunna låna e-böcker ifrån biblioteket i Sverige kommer att vara oerhört skonsam mot min plånbok. Om ändå så finns det givetvis en hel drös med böcker jag absolut ska köpa fysisk, dels för att jag vill ha dem i bokhyllan och dels för att de är en bok till en serie jag redan har början på ståendes i bokhyllan.

Böcker för mig är magi. Jag mår som bäst när jag läser och får upptäcka nya platser, lära mig något nytt och upptäcka. Det sätter ideer i mitt huvud, skapar lusten till äventyr och i ungdomen när jag hade det som svårast var det min räddning. Tyvärr så är jag en periodare och kan gå flera månader utan att öppna en bok. Fast lusten finns där så går det inte helt. Men när jag väl läser så kan jag läsa så mycket att jag slukar flera böcker i veckan.

Kommentera

