30 days about books – Dag 8

Dag 8: En bok som du trodde att du inte skulle gilla men som du kom att älska.

Den första jag kommer att tänka på är boken Om jag kunde drömma utav Stephenie Meyer. Detta var flera år innan Twillight hysterin. Jag hittade boken i skolans bibliotek. Jag hade fått i uppgift att läsa en bok med en handling om antingen älvor, vampyrer, varulvar eller annat övernaturligt och sedan jämföra den boken med vad som står som grunden till olika historier. Gjorde även en uppgift om Dracula. Vem han var egentligen. Minns inte helt men har för mig att syftet med det hela var att se hur mycket en ensam person kan ändra på något historiskt om än inte nödvändigtvis korrekt med tiden då människor förr var mycket mer vidskepliga än idag. Exempelvis så var Dracula inte ens en vampyr. Han var en grym rumänsk kunglighet som njöt av att döda personer och se blodet flyta. Det är ifrån honom som man tror att Bram Stoker fick sin idé till vad vi idag ser som Dracula.

På den tiden läste jag inte så mycket när det kom till fantasy så mina förhoppningar inför denna boken var inte särskilt höga. Ack så överraskad jag blev.  Läst även andra boken men när Twilight hysterin satte igång så började jag ta avstånd. Alltid varit så som person. Det blir för mycket för mig. Sen kom filmerna och blev ännu mer besviken där för Bella i böckerna är inte alls så deprimerad som i filmerna och Edward är inte så fjantig. Jag vet att det finns Edward lovers där ute som gärna skulle vilja hänga mig för de sista orden, men det är vad jag tycker och då står jag för.😛

Kommentera

