30 Days about books – Dag 16

Dag 16: Favoritkaraktär av kvinnligt kön.

Är det lov att svara en person som finns i verkligheten? Om inte så gör jag det ändå. Waris Dirie! Lyssnade på hennes första bok här förra veckan och slogs av hur stark och framåt gående hon var och fortfarande är. Hur hon vågade gå emot sin familj och hela den värld hon tidigare endast kände till, för att söka en dröm hon egentligen inte helt visste vad det var. Boken är fantastisk och man får en helt annan inblick och förståelse för saker och ting. Är det någon jag skulle vilja träffa i verkligheten så är det hon. Minns att för många år sedan (var säkert i samband med att boken kom ut) så såg jag en kort dokumentär om henne. Vad jag minns som starkast var när hon berättade om omskärelsen. Efter det så flög namnet ur minnet på mig fram tills jag blev tipsad om boken av en kollega som precis hade lyssnat färdig på den.

Kommentera

