30 Days about books – Dag 20

Dag 20: Favoritminne gällande böcker.

Jag tror jag har nämnt det här tidigare men det är mitt största favoritminne så det tåls att upprepas. Å det är mormor lilla bibliotek. Rummet var inte stort alls. 3 av de fyra väggarna hade bokhyllor och hon hade så många böcker att de stod i dubbla rader och låg ovanpå raderna och bokhyllorna för att alla inte fick plats. Där inne slog hon alltid upp en resesäng till mig när jag var på besök. Så där satt jag i min säng och kände på alla böckerna, kollade i dem, luktade och försökte läsa när jag var som yngst. Det kan verka totalt oviktigt och kanske till och med mesigt för er, men det är min tur att svara på frågan och det är vad mitt favoritminne är.

Om jag ska välja ett annat minne som inte blivit nämnt, är när jag gick i skolan. Hade ofta en del väntetid när skolan hade slutat och den spenderade jag på biblioteket. Jag satte mig alltid med en tidning eller en bok i en av de stora fåtöljerna nära inomhusfontänen och läste bort väntan. De gånger jag inte hade ro att läsa gick jag längst bak, längst in i biblioteket där deras äldsta böcker stod. Där fanns också ett specialbord man fick använda sig av om man ville kolla i någon typ av bok (exempel kyrkböcker) som förvarades i ett annat rum. Något sådant gjorde jag aldrig men var ibland där och kollade på alla de gamla böckerna. Kan dock tyvärr inte minnas att jag någonsin läste någon av dem.

Kommentera

