Själakistan

Av Ann Rosman
Originaltitel: Själakistan
Antal sidor: 415
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: Karin Adler 02

I författarens andra bok står en liten pojke i centrum. Hans anhöriga har vänt honom ryggen, och än värre hållit honom inlåst. Ann Rosmans berättelse handlar om familjeband och samhällssyn och letar sig ända tillbaka till de bohuslänska häxprocesserna.

En sensommardag nära Carlstens fästning i Marstrand gör en besökande skolklass en hemsk upptäckt. Liket efter en kvinna i medeltida kläder och utan huvud påträffas vid den gamla Offerstenen. Strax därefter får fru Wilson i sin trädgård sitt livs chock när hon får syn på huvudet, högst upp på en spaljé med rosor och luktärter. Det visar sig sedan att huvudet inte tillhör kroppen. Karin och kollegorna Folke och Robban befarar nu att det kan finnas fler offer, och ganska snart får de via polisen i Trollhättan upplysningar om ännu ett makabert fynd.

Ann, Ann, Ann! Hur kan jag ha missat dig så där i flera år. Hade det inte varit för att jag slumpmässigt hade råkat välja din tredje bok av misstag hade det nog dröjt länge till innan jag hade upptäckt dig. Att Ann är en av mina stora författare bland mina favoriter har väl inte gått någon förbi. Jag älskar hur hon skriver, väver samman dåtid och nutid och miljön och har valt. Hon är duktig på att beskriva miljön och karaktärerna utan att det bli klyschigt. Jag längtar tills jag ska läsa Anns fjärde bok som nu kommit ut. Dock så står Porto Francos väktare fortfarande som nummer ett som favorit av Ann Rosmans böcker.

Den här boken är lite annorlunda jämfört med de två andra böckerna vilket var en skön omväxling. Dock så var den inte lika gripande och spännande vilket gjorde att det var tungt att läsa i början innan saker och ting verkligen satte igång. Tycker dock om att Ann satsade mycket på att skriva om Sara i denna boken för jag har undrat hur det egentligen skulle gå för henne.

Taggat:, , , , ,

2 thoughts on “Själakistan

  1. BokMamma 10 augusti, 2012 kl. 17:52 Reply

    Jag har nästan också precis upptäckt Rosman och läst Själakistan. Jag fastnade dock direkt. Tyckte det var väldigt spännande hur det skulle gå för pojken i källaren.

    • Marica 10 augusti, 2012 kl. 19:40 Reply

      Ja det var absolut väldigt spännande och man kände sig så hjälplös. Jag ville bara hoppa in i boken och omfamna honom ha ta han där ifrån. Glädjer mig tills jag ska läsa fjärde boken av Ann Rosman. Nu ska jag kasta mig in i Camilla Läckbergs serie.🙂

Kommentera

