Fatta Eld

Av : Suzanna Collins
Originaltitel: Catching Fire
Antal sidor: 318
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: Hungerspelen 02

En cynisk teve-värld där deltagarna tävlar med livet som insats. Detta kan vara verklighetens underhållning i framtiden…

Katniss trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med framgång, lycka och berömmelse, men istället skulle det bara leda till fruktan och att hon blev ökänd. Huvudstaden är inte nöjd med henne. Hennes prestationer på arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna – och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar – inklusive de två killar som slåss om hennes gunst. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser. Och det är då huvudstaden blottar sin slutgiltiga fälla…

”Fatta eld” är den andra delen i den gastkaramande trilogin om ”Hungerpelen”.

Ärligt talat så trodde jag att andra boken skulle bli som en ”knock off” av första boken och blev lite besviken i början. Men det tog en väldig vändning och tillslut var jag fast och fängslad i världen till Katniss. Sträckläste även denna och trots att jag jobbat har jag funnit varje ledig minut till att läsa om än så bara en halv sida. Kan inte säga att jag är helt förtjust i slutet av boken. Det slutade så plötsligt samtidigt som massor av nya människor och fakta kastades in i handlingen och man fick ingen riktig förklaring så det var bara att kasta sig in i tredje boken för att försöka få svar på sina frågor. Jag har ännu inte sett första filmen men ska göra det ganska snart. Jag hoppas att de också gör film på de två andra böckerna också. Jag måste också hålla med så många andra att första boken är lite vassare och välskriven än vad denna boken är. Stundvis så känns författaren lite stressad och andra stunder i ett humör att överbeskriva saker och ting.

Taggat:, , , ,

Kommentera

