Revolt

Av Suzanne Collins

Originaltitel: Mockingjay
Antal sidor:
 329
Läst på Språk: Svenska
Format: 
Pocket
Serie:
 H

Sista rafflande delen i Hungerspels-trilogin

De två första delarna i trilogin om Hungerspelen har gått som en raket på den litterära himlen, bland annat som etta på New York Times bestseller-lista. Förväntningarna på del tre är enorma.

Rebellerna har gjort uppror. Katniss är räddad. Distrikt 12 ligger i ruiner. Peeta är kvar i huvudstadens våld. Finns verkligen distrikt 13? Kommer Katniss och Peeta att återförenas eller tar huvudstaden Peeta från henne. Var är hennes mamma och lillasyster? Och vilka andra från distrikt 12 har undkommit?

I de två första delarna av Hungerspelen vävde Suzanne Collins en otroligt tät intrig, nu kommer upplösningen. Hungerspelen har blivit en internationell försäljningssuccé världen över.

Efter att direkt ha läst ut Fatta eld, kastade jag mig in i Revolt för att få svar på en del frågor jag hade. Det gick så oerhört fort och tack och lov så fick man svar på en del frågor ganska fort i början av boken. Dock så måste jag säga att Revolt är den sämsta av de tre böckerna. Kändes som att Collins ideer och fantasi började ta slut. En del händelser gillar jag inte alls och tycker heller inte om hur Katniss framställs i denna boken. Men å andra sidan är det väl för verklighetens skull. Jag hade nog inte reagerat bättre om jag var i hennes ställe. Tycker bara det är så synd då hon varit så stark, modig och en förebild i både första och andra boken. Sen så lär hon sig aldrig. Om man bortser från detta så kommer frågan, Team Gale eller Team Peeta. Lite som twillights Team Jacob och Team Edward. Men här är jag inte så lika säker på vilken man Katniss ska välja. Båda har sina fördelar och nackdelar. Jag kan heller inte säga om valet av man var det rätta eller inte. Heller inte alls förtjust i en händelse på slutet. Tyckte det blev alldeles för mycket och någon glädje kunde väl ändå Katniss ha få behållit innan allt var över. Men är nöjd utöver hur saker och ting utvecklade sig och uppskattar att författaren skrev ett kapitel om vad som händer åren efter. Vad som hände med alla personerna man fått lära känna. Sådant uppskattar jag. Tyvärr är jag dock lite besviken om jag kollar på helheten av boken.

Taggat:, , ,

Kommentera

