Odd Thomas

Av Dean Koontz

Originaltitel: Odd Thomas
Antal sidor:
 
411
Läst på språk: Svenska
Format:
 Pocket
Serie: Odd Thomas 01

De döda pratar inte. Jag vet inte varför. Men de försöker kommunicera, och Odd Thomas, kock på en snabbmatsrestaurang i en liten stad mitt i öknen är deras motvillige förtrogne.

Kanske är det en gåva, kanske en förbannelse, men Odd försöker göra vad han kan för de tysta själar som söker upp honom. Ibland vill de skipa rättvisa, och Odds tips till stadens polischef kan ibland lösa ett brott, och då och då förhindra ett. Men den här gången är det annorlunda.

En mystisk man kommer till staden med en glupande aptit, ett arkivskåp sprängfyllt med information om världens värsta mördare, och ett följe av hyenaaktiga skuggor. Vem mannen är och vad han vill kan inte ens Odds bortgångna informatörer berätta för honom. Den mest illavarslande ledtråden är en sida riven ur en kalender med datumet 15 augusti. Idag är det den 14:e.

Om tjugofyra timmar kommer staden att vakna till en dag präglad av kaos. När ondskan rullar ihop sig under den brännande ökensolen kämpar Odd för att undvika en hägrande katastrof med hjälp av sin själsfrände och en oväntad grupp allierade som inkluderar kungen av rock ‘n’ roll. Hans berättelse om hur det förflutna och nuet och ödets bestämmelser löper samman är det stoff våra värsta mardrömmar är vävda av.

Det tog mig ett tag att läsa den här. Kanske den inte grep tag i mig tillräckligt starkt eller så är det läslusten som ännu är lite vinglig. Men tillslut så fick jag vända sista sidan och känner att jag vill direkt kasta mig in i andra boken om Odd Thomas mest för att jag vill veta mer. Mer om Odd, lära känna honom ännu bättre. En underbar karaktär som man som läsare lätt faller för. Han är sympatisk och realistisk men samtidigt drömmande och lite av en ”tar det som det kommer, en dag i taget” man. Jag är väldigt förtjust i Koontz för att han är duktig på att skriva skrämmande böcker, mer åt det övernaturliga och okända hållet, i en helt trovärdig miljö. Så kan inte säga att han misslyckats här heller, dock känns det som att något fattas men kan inte riktigt sätta fingret på vad.

Gillar också att boken är skriven på ett sätt som att det faktiskt är karaktären själv som skriver och berättar sin historia. Det är ganska nytt för mig och en spännande omväxling. Fast jag har väldigt svårt för bodacherna. Jag hade väldigt svårt att föreställa mig dem och såg hela tiden demontorerna (från Harry Potter) i mitt sinne. Tillslut gav jag upp att se dem som dom beskrevs för det gick verkligen inte att föreställa sig.

Summa sumarum. Första boken om Odd har inte slagit bort suget om att läsa de resterande böckerna om Odd i alla fall. Å det är ju inte helt fel.

Taggat:, , , , , , , ,

2 thoughts on “Odd Thomas

  1. anonym 18 oktober, 2012 kl. 16:58 Reply

    Hej! Jag har ett skolprojekt där jag ska redovisa om min favoritförfattare. Jag har valt att redovisa om Tamara McKinley, men då det är svårt att hitta information om henne och hennes liv undrar jag om ni har någon bra information, eller förslag på en hemsida där det finns information?
    Skulle vara väldigt tacksam för svar, då jag ska vara klar med uppgiften redan 23/10
    Tack på förhand.

    • Marica 29 december, 2012 kl. 03:51 Reply

      Hej hej.
      Ber om ursäkt att jag inte kunnat hjälpa dig då jag inte vart inne på bloggen på länge länge. Ett litet tips till nästa gång du behöver hjälp, är att lämna en mail adress eller något. Annars är det svårt för folk att hjälpa till. Sen så är google en fantastisk uppfinning. Allt jag vet om henne har jag funnit där.😉 Hoppas det gick bra med uppsatsen.

Kommentera

