Fifty Shades…

shades-of-grey

Originaltitel: Fifty shades of Grey – Darker and Freed
Antal sidor:
 
372 – 532 – 420
Läst på språk: Engelska
Format:
 Pocket
Serie: Fifty Shades 01-03

Bok 1
När litteraturstudenten Anastasia Steele intervjuar den framgångsrike vd:n Christian Grey blir hon helt tagen – han är ursnygg, men skrämmande. Övertygad om att hon inte kommer att träffa Grey igen gör hon allt för att glömma honom, tills han en dag dyker upp på hennes jobb och bjuder ut henne.
Den naiva och oskuldsfulla Ana blir förskräckt när hon inser hur mycket hon vill ha Christian, och när han varnar henne för att komma honom nära blir hon bara mer intresserad.
Men Christian Grey är ingen vanlig man – stormrik, passionerad och kontrollerande, med mörka hemligheter som döljs bakom den perfekta ytan. Snart upptäcker Ana mer än hon någonsin kunnat ana om sina egna begär, och allt det Grey gömmer för omvärlden …

Bok 2
Bort skrämd av de mörka hemligheter som den vackre, men plågade, Christian Grey bär på har Anastasia Steele lämnat honom. Hon har nyligen tagit sin universitetsexamen och fått praktik plats på ett bokförlag i Seattle.
Men Christian upptar oavbrutet hennes tankar. När han vill träffa henne igen kan Ana inte neka honom, och äntligen får hon veta mer om det mörka förflutna som har gjort honom så driven, kontrollerande och krävande. Men medan Christian brottas med sina inre demoner måste Ana ta ett av de viktigaste besluten hon någonsin ställts inför ?

Bok 3
Nu har de allt: passion, närhet, rikedom och en värld full av möjligheter. Men Ana vet att det inte kommer att bli lätt att älska Christian – hon måste på något sätt lära sig att dela Christians livsstil utan att förlora sig själv. Samtidigt måste Christian kämpa med sitt kontrollbehov och ta itu med problemen i sitt förflutna.
Just när det verkar som om de tillsammans lyckats överbrygga alla hinder tycks ödet utsätta Ana för det hon fruktat allra mest ?

Jag hade ju egentligen inte tänkt läsa dom här böckerna. För efter vad jag hade hört så var det porr i bokform och jag är ju egentligen inte intresserad av det. Men efter att till och med min mamma säger att jag MÅSTE läsa böckerna så gav jag med mig. På tillbud så köpte jag trilogin på engelska men de stod ett tag i hyllan innan jag verkligen började läsa första boken. Å här tar mina ord slut. Jag vet ärligt inte vad jag ska säga. Jag älskar dem. Men inte för allt sex skull. Det var alldeles för mycket tillslut och blev tjatit. I första boken var det givetvis intressant för jag personligen är inte så insatt i den världen men efter det blev det mesta dels tråkiga scener så skumläste dem igenom. 

Men nu till vad som fick mig att fall pladask för böckerna. Christian Grey. En mer komplex och mystisk karaktär har jag nog aldrig stött på. Eller en karaktär som så gott rakt in i hjärtat. Ana har jag dock inte så mycket för. Hon kändes ganska alldaglig och som en typisk kvinna i boken om än hon hade sina stunder och visade att hon är mer än kvinna utan också människa. Men allt hennes ältande, å det är så synd om mig, å uff stackars, å uff nu har JAG gjort något fel osv höll på gå mig på nerverna och jag ville bara hoppa in i boken och säga att hon få ha tålamod. Hon vet saker om honom som ingen vet och ändå så puschar hon och vill veta mer. Det kommer inom sin tid. 

Men nå väl. Första boken slutade på ett väldigt hemskt sätt att jag var så glad att jag hade andra boken hemma och kastade mig direkt på den. Dock så kändes andra boken mesta dels bara som en väntan. Det hände en massa saker givetvis men man väntade fortfarande på det där lyckliga slutet man hoppades på att det skulle komma. I tredje boken blev det lite action som jag faktiskt inte trodde skulle passa in i en sådan här typ av bok men det gjorde det faktiskt.

När det kommer till hur boken är skriven så är den tyvärr skriven ganska enformigt. Författaren använde upp all sina olika sätt att beskriva saker på i första boken att andra och tredje så fanns det inte så mycket variation tyvärr. Men jag älskar böckerna för det och kommer absolut en dag  att läsa om dem. När jag känner mig reda. Att avsluta serien var tungt för mig. Har aldrig någonsin reagerat på det viset. När jag är färdig med en bok så känner jag som en slags frid och glädje och redo att kasta mig in i en ny bok och en annan historia. Men med dessa så kände jag mest sorg och förvirrad. Jag ville liksom inte att det skulle ta slut. Någonsin. Å det tog mig vart fall en vecka innan jag kunde sluta tänka på karaktärerna och kände mig redo för en ny bok. Konstigt va? Någon annan som reagerat så här till en bok tidigare? Inte nödvändigtvis just denna.


Bok 1:stars5
Bok 2:stars4
Bok 3:stars5

4 thoughts on “Fifty Shades…

  1. [Anna] 12 mars, 2013 kl. 19:45 Reply

    Jag har bara läst första boken och halva andra men drar ut på det för vill inte att böckerna ska ta slut. Jag har precis som du känt så där med någon bok, man vill inte släppa taget och efter boken är slut vill man inte släppa taget. Jag hade lite sådan känsla efter Twilight.

    • Marica 12 mars, 2013 kl. 20:04 Reply

      Jag önskade jag också kunde dra ut på det. Men började läsa första boken på en torsdag och helgen låg jag med skadat knä så på söndagen var alla tre böckerna slut.😛 Har inte läst alla twilight böckerna. Hysterin över första filmen var så stor att jag fick avsmak och inte hade lust att läsa fler än de två första jag redan hade läst tyvärr.

  2. Lexie 12 mars, 2013 kl. 21:56 Reply

    Jag läste de på svenska och tyckte bäst om andra delen men tänkte läsa de på engelska snart bara för att se hur skillnaden är:) Min lillasyster älskar denna serie och min mormor läste typ första delen just på grund av allt prat det har varit om den så nu är det bara mamma kvar som ska läsa den:P

    • Marica 13 mars, 2013 kl. 15:07 Reply

      Om din mamma läser böcker vanligtvis kommer även hon tillslut att falla gör trycket. Det är inte många som klarar att stå emot just på grund av allt prat. Man vill ju gärna veta vad folk menar.🙂

Kommentera

