Delhis vackraste händer

Av: Mikael Bergstrand
vackrasteOriginaltitel: Delhis vackraste händer
Antal sidor:
 378
Läst på Språk:
 Svenska
Format: 
Pocket
Serie: 

När Göran Borg inte surfar på en blogg för fotbollsnördar tänker han på sin exfru Mia. Karriären har gått i stå, hårfästet klättrar målmedvetet uppåt och byxlinningen spänner över magen. Sina vuxna barn träffar han bara sporadiskt och nu lär det dröja ett tag till, eftersom de ska på semester till Thailand med sin mamma och hennes nye, välbärgade man. När ett tröstlöst vinterregn vräker ner över Malmö och Göran Borg är på väg till det enahanda jobbet på informationsföretaget undrar han om livet kan bli så mycket tristare. Det kan det.

Han kan till exempel få sparken, luras iväg på en charterresa till Indien, drabbas av galopperande turistdiarré och lämnas ensam att dö på ett sjabbigt hotellrum i Jaipur.

Men så knackar det på dörren och in stiger Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad. En indisk textilexportör i sina allra bästa och mest underbara år, om han får uttrycka det själv. Yogi tar med Göran på en yttre och inre resa till Indiens myllrande huvudstad New Delhi.

Sorry men den här boken har jag inte ens läst färdig. Kom till hälften och sen har jag bara gett upp. Folk har hyllat den till skyarna om hur bra och fantastisk den är men personlig så tycker jag den mesta dels är blek. Ja blek är det enda ordet jag känner fullt kan beskriva boken. Jag hade inga höga förväntningar heller. Jag hittade boken i min resväska och kom på att jag köpte den när jag senast var hemma i Sverige förra sommaren. Så det visar ju hur taggad jag var på att läsa den. Språket är bra och den är bra skriven men det är allt. Resten känns blekt och tråkigt nog lite tråkig. Det händer inte så mycket. Göran bara surfar omkring med en nya Indiska bästa vän och suktar efter en kvinna han inte kan få samtidigt som han räknar år, månader, dagar sedan hans skillsmässa gick igenom, eller när han senast hade sex med sin dåvarande fru, eller när han fick sparken. En lång självömkan så att säga. Man märker att han kommer att förändras ju längre in i boken man kommer men det finns liksom ingenting som håller mitt intresse och lust att fortsätta läsa. Hur det kommer att gå, om han får kvinnan han inte kan få eller om han nu blir en helt ny människa är inte intressant nog för att vara en dragande faktor till att jag ska ta mig igenom den här boken. Tyvärr.

Jag sätter inte betyg på böcker jag inte läst ut.

Kommentera

