Känslan av död

Av Elly Griffiths

9185419702Originaltitel: A room full of bones
Antal sidor:
 285
Läst på Språk:
 Svenska
Format: 
Pocket
Serie: 
Ruth Galloway 04

Den fjärde boken i serien om arkeologen Ruth Galloway och kommissarie Nelson.

Det är halloweenkväll i Norfolk. På Smiths museum förbereder man ett ovanligt evenemang. Inför en handfull speciellt utvalda gäster ska en medeltida kista öppnas. Den väntas innehålla kvarlevorna av en biskop som levde på 1300-talet. Arkeolog Ruth Galloway kommer i god tid för att övervaka öppnandet. Men museet verkar märkligt tomt och tyst. Efter en stund hittar hon intendenten livlös bredvid kistan, mördad, blödande från näsa och mun. Ett fönster står öppet och en död orm ligger inglasad i ett hörn av rummet. Kommissarie Nelson får hand om fallet. Det framkommer att intendenten nyligen mottagit hotbrev från en grupp aktivister som vill att museets samling med aboriginska kranier ska återlämnas. Men är detta verkligen motivet? Museet ägs av Lord Smith och vid besöket på familjen Smiths lantegendom inträffar det mystiska saker, döda ormar påträffas på märkliga ställen och Nelsons misstänksamhet ökar. Då ytterligare en person dör och Nelson oförklarligt insjuknar förstår Ruth att det måste handla om något mer än kranierna. Frågan är hur pusselbitarna hänger ihop. Nelson svävar nu mellan liv och död, och svaret på mordgåtan tycks vara det enda som kan rädda honom.

Jag älskar verkligen den här serien. Jag älskar karaktärerna och varje gång Elly kommer ut med en ny bok jag få sätta tänderna i känns det som att åter få träffa gamla vänner jag saknat. Jag önskar att hon aldrig slutar att skriva om arkeologen Ruth och polisen Nelson. Jag vill följa dem för alltid.😛

Trots att jag känner så här för själva serien måste jag tyvärr säga att just denna boken var platt. Platt i sin handling, platt i spänningen, platt i mysterierna. Tyvärr. Den ena anledningen till att jag verkligen läste vidare, nej jag ljög. Det är faktiskt två. Ett är att boken är så tunn att jag slösar ingen tid på att läsa ut den och den andra anledningen är att tredje boken slutade lite som den gjorde och jag ville se hur det skulle gå med några utav karaktärerna. Om det skulle bli lyckligt eller inte. Men det var precis som jag ville ha det egentligen. Verklighetstroget. Trots bokens platta fall så glädjer jag mig till nästa bok.🙂

stars2

Taggat:, , , , ,

2 thoughts on “Känslan av död

  1. Monika 1 maj, 2013 kl. 19:06 Reply

    Jag har nog svårt att betygssätta de hör böckerna på ett rättvist sätt. Jag bryr mig inte så mycket om vad som händer, bara jag får hänga med Ruth🙂 Men lite håller jag med, till exempel den där knarkaffären vet jag inte riktigt vad den var med för.

    • Marica 1 maj, 2013 kl. 20:05 Reply

      Ja jag tycker det också är svårt. Därför började jag min recension med att berätta att jag älskar Ruth och böckerna i överlag, just för att jag är en sådan som betygsätter handlingen. Nä den knarkaffären kändes bara taffatt, som någon slags utfyllnad som för att resterande inte räckte till.

Kommentera

