Sagan om isfolket del 1-6

sagan1-6
Eftersom bokserien är på  47 delar så delar jag upp serien i recensioner på runt 5 böcker. Denna gången blir det 6 böcker. De 6 första. Mitt betygssystem på varje bok här är endast baserat utefter handlingen. Hur lockande och tagande den var samt hur seg boken är osv. Ju segare bok, desto lägre betyg med andra ord.

Trollbunden
Första boken och man kan ju inget annat säga än att det är en tipp topp  bok att starta serien med. Det är inget försnack och irriterande beskrivningar utan läsaren kastas direkt in i verkligheten. I pesten som härjar Norge och får följa karaktären Silje. Året är 1581 och Silje är 17 år, pesten har tagit hela hennes familj, har hon tvingats lämna sitt hem. Utsvulten och frusen i trakterna runt Trondheim söker hon värme när hon stötte på en ensam liten flicka vid sin döda mors kropp. Trots sin egen misär kunde hon  inte bara lämna henne där. När hon och barnet söker värme bland likbålen blir hon räddad av en man ifrån isfolkets ätt. En man som Silje fann närmast djurisk och skrämmande, men underligt tilltagande på samma gång…

Jag blir från första stund förälskad i både Silje och Tengel. Starten till denna serie. Så starka och fina karaktärer som värmer ens hjärta och man vill inte att dom ska sluta. Att det ska ta slut och att allt ska gå bra. Böckerna är så otroligt lättlästa och inte speciellt tjocka så en dag max och jag har gått igenom en bok och på börjat nästa.  Denna bok får 5/5 stjärnor av mig.

Häxjakten
Andra boken. Silje och Tengel har slagit sig till ro i Isfolkets dal. Silje är lycklig men ändå längtar ut ur den trånga dalen med dess märkliga trångsynta invånare. Mest fruktar hon Hanna, denna uråldriga häxa som förtjust lär Sol allt om Isfolkets krafter och möjligheter. Något som inte ligger väl i tycke varken hos Silje eller Tengel. Nu vilade hotet om en kommande katastrof över dalen och dess invånare. Hanna har förutspått det, och hon hade aldrig fel…

Oerhört spännande när Silje och Tengel ännu en gång måste fly ut i landet igen. Denna gång med tre barn och ett fjärde på väg. Berättelsen vände plötsligt helt oväntat och leder dem söderut i Norge. Sandemos förmåga att förvåna märks skarpt och jag röjde igenom denna boken lika fort som den första. Även om jag redan läst de första 10-12 så är det så länge sedan att jag kommer inte ihåg så mycket. Vilket är underbart. Det är ju som att läsa böckerna igen för första gången.😀 Denna boken får 4/5 stjärnor av mig.

Avgrunden
Sol har fyllt 20 år och skall ut och resa i den stora världen. Äntligen är hon fri. Fri att söka häxorna vid brösarps backar. Fri att dyrka mörkrets makter och göra allt som hon så länge har drömt om. Men sol är inte bara upptagen om det onda. För sina närmaste är hon beredd att gå igenom eld och vatten. Ja, till och med offra sitt eget liv.

Här har vi lämnat Silje och Tengel och gått vidare till Sol. Den här boken läste jag med en klump i halsen, för just denna kommer jag ihåg det mesta som sker. Den är proppade med både glädje och sorg. Förhoppningar om ljusare tider samtidigt som mörkret är i kanterna och naggar. Det är med glädje jag läste ut boken och fick gå vidare till nästa. För jag ska inte ljuga. Denna var lite jobbig. Känslomässigt jobbig.  Denna får 2/5 stjärnor av mig.

Längtan
Yrja Mattiasdotter var tjock och klumpig och svårt missbildad av sjukdom. Folk gjorde narr av den fattiga flickan och kallade henne Tisteln. Yrja hade en stor sorg, hon var djupt och olyckligt förälskad i den rike och duktige Tarald, son till baronen Dag Meiden och Liv av Isfolket. Tarald hade dock bara ögon för sin vackra kusin Sunniva. På grund av det onda arvet skulle ett förhållande dem emellan bli ödesdigert…

Å den här är så fin. Så mycket kärlek och sorg. Inte så himla mycket som sker egentligen. Här har det fokuserats mest på känslor och sorg. Finns inte så mycket mer jag kan säga utan att jag säger för mycket av boken. Vill ju inte förstöra den helt för er som vill läsa den. Denna får 3/5 stjärnor av mig.

Dödssynden
I Europa rasar 30-åriga kriget och även isfolkets unga män har känning av det. Men unga Cecilia meiden, Tengels dotterdotter, har sina högst personliga problem. Hon är gravid – med en man som till råga på allt är präst. Hennes goda vän Alexander Paladin står också inför en katastrof. Ryktena säger att han gjort sig skyldig till en oförlåtlig synd, som straffas med döden…

I denna boken märks de historiska krigen som härjade världen väldigt starkt. Något som det skrivs väldigt mycket om. Här har vi också lämnat Gråstensholm för att följa unga Cecilia i Danmark som satt sig själv i olycka och vet inte alls vad hon ska göra. Det bästa med den här boken är banden två desperata människor binder för att rädda varandra ifrån olycka, den ena genom skuld och skam och den andra ifrån en ren och skär död.  Jag verkligen älskar Alexander Paladin. En karaktär så olik någon annan än så länge i boken, men passar så himmla bra in. Denna får 4/5 stjärnor av mig.

Det onda arvet
Tarjei lind av isfolket hade lovat sin farfar Tengel att försöka finna en värdig arvtagare till isfolkets hemliga läkemedel och recept. Tarjei bestämde sig för att ge samlingen till Mattias, den listige Kolgrims yngre halvbror. När Kolgrim blev klar över detta slog ondskapen ut i blom…

Den här tog mig med överraskning. Här får vi följa mest Kolgrim den senaste drabbade i släkten isfolket och söta lilla Mattias som med stor beundran blir lurad ut på vägar dit inget barn ska behöva gå. Det var också här jag kände jag behövde ta en paus ifrån isfolket och läsa lite annat. Ibland kan det bara bli för mycket sorg och glädje att man behöver byta av med något annat. I någon annan tid och plats och med andra karaktärer. Men jag måste givietvis fortsätta läsa senare en dag. Denna får 3/5 stjärnor av mig.

Taggat:, , , , , , ,

2 thoughts on “Sagan om isfolket del 1-6

  1. Lena 28 juli, 2013 kl. 12:55 Reply

    En serie som jag tänkt läsa så många gånger, men det har aldrig blivit av:

    • Marica 28 juli, 2013 kl. 13:00 Reply

      Du borde göra det. De är inte speciellt tjocka så det räcker med att du läser första boken för att få dig en blick av vad serien handlar om. Det jag tycker är så häftigt att den börjar runt 1580-talet och slutar någon gång på 1900-talet. Häftigt att få följa en hel släkt.

Kommentera

