En man som heter Ove

Av: Fredrik Backman

9175031744

Originaltitel: En man som heter Ove
Läst på språk: 
Svenska
Format: 
Pocket
Serie: 

En roman om kärlek, ordentliga verktyg och vikten av att alltid köra Saab

Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom ”bitter” och ”grannarnas skräck”. Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt! Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller ”den där statskuppen”, som Ove själv bara minns den. Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden

WOW WOW WOW. Jag kan inte beskriva med ord hur fantastisk denna boken verkligen är. Tidigare så låg hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann som nummer etta över fantastiska böcker av svenska författare. Den har nu blivit ned puttad till plats två och ersatts utav denna boken. En man som heter Ove. En underbar karaktär som trots sitt buttra och hårda personlighet, trots allt har ett hjärta. Ett underbart och varmt hjärta där det krävs rätt person att kunna nå. Den är fantastik när det kommer till den obeskrivliga kärleken man inte kan leva utan. Livet som en person med starka åsikter och långsinthet. Vänner och ovänner. Nä boken är bara helt underbar som jag tycker alla borde läsa.

Det är sällan jag skriver om andras recensioner men här känner jag att jag bara måste få säga en sak. Läste en liten kort recension på någon nettbokhandel sida där personen skrev om att Ove beskrivs som äldre än sina 59 år. Det kan jag hålla med om. Men man ska ju ha i omtanke att Ove fick växa upp fort, slutade skolan och började jobba för att kunna försörja sig. Det gör att man blir äldre. Folk tror att jag är äldre än vad jag egentligen är och det beror helt på att jag också blev tvungen att bli vuxen mycket tidigare än andra. Så för mig gör det ingenting. 

stars5

Kommentera

