Mississippi

Av Hillary Jordan
9175031868Originaltitel: Moudbound
Antal sidor: 304
Läst på språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: –

År 1946 flyttar Henry McAllan med sin hustru Laura till en bomullsfarm i Mississippideltat. För henne är det en både främmande och skrämmande miljö. Henrys kärlek till lantlivet delas inte av Laura, som sliter hårt med att uppfostra deras två barn under sträng övervakning av sin hatiske, rasistiske svärfar. När det regnar stiger vattnet och slukar bron som leder till staden. Familjen blir strandsatt i ett hav av gyttja.

Efter krigets slut återvänder två unga män från Europa för att hjälpa till med arbetet på farmen. Jamie McAllan är raka motsatsen till sin äldre bror Henry. Han charmar sin omgivning men förföljs av plågsamma minnen från kriget. Ronsel Jackson, äldste sonen till de svarta dagverkarna som bor på farmen, återvänder från kriget som en hjälte bara för att konfronteras med ett långt farligare motstånd: den djupt rotade rasismen hos sina egna landsmän. Den osannolika vänskapen mellan de två unga männen kommer att dra in dem alla i en förgörande tragedi.

Velat läsa den här länge och äntligen kom den först i kön av böcker jag vill läsa. Måste säga att jag blev lite förvånad. Den var inte helt vad jag hade väntat mig. Bara det att man får följa samma historia genom 6 olika personer. Det gör att samma historia blir så olik varandra på grund av vad man vet, känner, tycker, sett och upplevt händelsen. Den ena personen beskriver på ett sätt medan en annan beskriver den från en annan synvinkel. Ett spännande sätt att läsa en bok på faktiskt.

Jag har lite svårt att finna ut exakt vad det är Jordan vill ha sagt med boken. Handlingen är inte självklar och lysande. Den är mer som en dagbok. Något vanligt och alldagligt. För det är så här livet var. Inga försköningar, inga  beskrivningar som blivit inlindat i bomull. Boken är rå och självsäker. Men på tok för kort. Alldeles för kort. Jag hade lätt velat ha 500 sidor till. Jag vill veta mer, Jag vill veta hur det går med dem, med barnen, med Hap och Florence och deras son Ronsel. Jag vill veta hur det gick för kvinnan i Tyskland, jag vill veta om Jamie tar tag i livet, jag vill veta om Henry klarade sitt mål om en fruktsam gård. Jag vill veta mera. Jag vill veta mer om Ronsel. Om Laura och hennes skuld. Mera!

Boken är oerhört lättläst. Dock stör jag mig lite på att översättningen är inte helt optimal. Det är skrivit i talform fast det inte är en person i boken som talar. Det är en miljö eller person som beskrivs med talord. Något jag är väldigt ovan vid och inte kan låta bli att reagera på. Boken passar bra som grund till gymnasiet där det ska läsas och diskuteras. Där en bok med många olika typer av diskussioner och utgångspunkter passar fint när det ska läras. 

Av någon anledning hade jag trott att den skulle likna The Help lite gran. Varför vet jag inte och ack så fel jag hade. Båda anfaller samma typ av frågor och beskriver hur hemsk en okunnig och synisk människa kan vara. Men på olika grunder. Något jag är väldigt glad för. Ingen vill läsa en bok av en annan författare som är så lik att det är som att läsa en bok man redan läst igen. 

stars4

Taggat:, , , ,

One thought on “Mississippi

  1. Monika 5 augusti, 2013 kl. 08:39 Reply

    Den här ser jag fram emot att läsa, så småningom.

Kommentera

