Sjöjungfrun

Av CCamilla Läckberg

9137131451

Originaltitel: Sjöjungfrun
Antal sidor:
 
458
Läst på språk: Svenska
Format:
 E-bok
Serie: Fjällbacka-serien 06

En man har försvunnit spårlöst i Fjällbacka. Trots att Patrik Hedström och hans kollegor på Tanumshede polisstation har gjort allt för att finna honom, vet ingen om han är död eller levande. Efter fyra månader hittas han. Mördad, fastfrusen i isen.

Fallet kompliceras när det avslöjas att en av hans bekanta, författaren Christian Thydell, under mer än ett års tid fått ta emot anonyma hotbrev. Christian står inför sitt stora genombrott och på releasefesten för sin roman Sjöjungfrun får han ytterligare ett meddelande. Han bryter samman och visar breven för Erica Falck, som har hjälpt honom med manuset.

Christian försöker sedan bagatellisera alltihop och vägrar att gå till polisen, men Erika smugglar med sig ett av breven och visar det för Patrik. Hon har anat att det är något som plågar Christian, och hon är oroad över vad som kan hända.

Patrik inser faran. Någon hatar Christian djupt. Och denna någon verkar vara en förvirrad och skadad person som inte skulle tveka att sätta sina hot i verket. Polisen inser snart att det finns ett samband mellan breven och mordet, och spåren för dem tillbaka i tiden …

Jag har så mixade känslor för den här boken. Jag hade sådant hopp efter Tyskungen på Läckberg men blev besviken. Språket är torftigt och allt för många klichéer. Det enda som faktiskt håller mig ens kvar är karaktärerna Patric, Erica och Mellberg. Dom är jag mest intresserade av för de resterande karaktärerna känns så bleka. Kanske alla egentligen är det men just de här tre är jag mest intresserad av. Jag trodde verkligen att Läckberg hade funnit sitt skrivande och så kommer hon med den här boken efter tyskungen. Pladask. Det enda som faktiskt gör att den får en stjärna är på grund av mördaren. Den delen var twistad så pass att jag hade inte kunnat räkna ut det själv. Det var något nytt för mig. Vet att jag sett den typen av mördare på film tidigare men hade inte förväntat mig den i en bok skriven av henne.  Nu är jag så färdig med Läckberg på ett tag och det kommer nog att dröja länge innan jag känner ett sug efter att få veta hur det går med dem. 

 stars1

Kommentera

