FladdermusMannen

Av Jo Nesbö
9164241106Originaltitel: Flaggermusmannen
Antal sidor:
 
350
Läst på språk: Svenska
Format:
 Pocket
Serie: Harry Hole 01

Harry Hole skickas iväg till Sydney för att bistå den australiensiska polisen i efterforskningen av mordet på en ung norsk kvinna. Han hamnar mitt i händelsernas centrum och snart står det klart att han jagar en seriemördare. Sökandet leder honom till den del av Sydney som turistbroschyrerna aldrig berättar om: den undre världen med horor och hallickar och pengar som snabbt byter händer.

Hade inte speciellt höga förväntningar på boken men blev ändå lite besviken. Den är allt för seg och det tog mig runt 150 sidor innan jag kände att nu börjar det verkligen hända något. Sen hade den sina perioder av trist babbel som känns lite överdrivet och tvingat. Någon riktigt spänning blev det tyvärr aldrig för min del. Boken är bra men inte så där spännande bra man önskar att en deckare ska vara.

Språket är bra om än lite väl avancerat för en roman. Jag vet inte om det beror på översättningen, men det har blivit använt allt för många synonymer. För mig ligger inte en bra bok i hur många svåra ord du lyckas pressa in i en bok på 350 sidor. Det ligger mer i hur du använder orden. 

Harrys historia om sig själv kändes också lite krystad. Han gav sken av att inte vilja berätta något om sig själv alls, men en fråga och han spottar ur sig sitt mörka förflutet utan att tveka. Det kändes lite konstigt. Sen så stör jag mig på att Jo aldrig ger läsaren en klar bild över hur någon egentligen ser ut så vida det inte är en kvinna det skrivs om. Som exempel Harry så får jag fram ålder, hårfärg och hårlängd. Inte mycket mer än så. Tillslut började jag föreställa mig Jo Nesbö som Harry i stället för jag fick inte tillräckligt med ord på hur Harry ser ut, och man vill ju ha en bild på huvudkaraktären man följer. När jag tänker efter så skulle Jo lika gärna kunnat ha skrivit om sig själv. Han själv är lång, naggat klippt hår och blond. 

Så summa sumarum. Lite svårt. Jag läste den på så pass kort tid, men å andra sidan hade jag inte mycket annat för mig. Jag hade inga sömnlösa timmar över boken, känner inget speciellt nu när boken är färdig, varken sorg eller glädje. Mest likgiltighet och en slags lättnad att boken är slut. Kanske inte det första bästa intrycket en författare ska ha på mig som läsare. Men jag ser ett guldkorn. Ett guldkorn som faktiskt kan utveckla sig till något bra. Så jag kommer nog att läsa något mer av Nesbö. Men det får tiden utvisa.

stars2

Taggat:, , ,

One thought on “FladdermusMannen

  1. Lena 4 augusti, 2013 kl. 21:06 Reply

    Detta är en författare som jag vill testa att läsa!

Kommentera

