Nådastöt

Av: Louise Penny
9175031582Originaltitel: Dead Cold
Antal sidor: 413
Läst på språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: Gamache 02

Det är jul i Three Pines och den lilla byn ligger under ett täcke av snö. Allt är vackert som ett vykort tills ett skrik ekar genom den kalla luften. CC de Poitiers hittas död vid en curlingmatch, dödad av en elchock.

När den lokala polisen inte vet hur man ska gå vidare med mordet kallas den erfarne kommissarien Armand Gamache återigen till byn. När han börjar nysta i den döda kvinnans förflutna upptäcker han en mörk historia, fylld av hemligheter och fiender. Nästan alla i den lilla byn tyckte illa om de Poitiers och hade både motiv och möjlighet att döda henne. Samtidigt inser Gamache att han har egna fiender högt uppsatta inom polisväsendet som gör allt för att motarbeta honom.

Andra boken om kommissarien Armand Gamache och befolkningen i den lilla byn som heter Three Pines. Jag hade väldigt blandade känslor efter den första boken men var så pass nyfiken att jag ville läsa en bok till i serien. Jag måste säga att jag är härmed förälskad. En sådan mjuk och härlig liten befolkning där alla känner alla. Sen så kommer Gamache som inte bor där men är där för att lösa ett fall och träffar på människor han träffade i första boken. Alla goda karaktärer är samlade igen och det gör mig bara mer och mer varm om hjärtat i förhållande till denna boken.

Denna gången så var också själva mordfallet mycket mer spännande än vad den var i första boken. Dock så får man inte lära känna Gamache så särskillt bra. Nästan alla andra karaktärer får man en god inblick i men just Gamache är den jag vet minst om. Det kan man tolka på två sätt. Antingen är han egentligen helt ointressant för hela serien, eller så är det något med han kom sakta kommer att nystas upp i de nästa böckerna. Vilket det är, så glädjer jag mig till att få läsa ännu fler böcker om Three Pines.

stars4

Taggat:, , ,

One thought on “Nådastöt

  1. Monika 14 februari, 2014 kl. 07:29 Reply

    Det låter ju bra. Har visserligen inte läst första boken än, men Nådastöt råkade ramla ner i kundvagnen när jag förbokade bokrean🙂

Kommentera

